مدیرکل شرق آسیای وزارت خارجه: انتشار اسناد غیرتعهدآور متداول نیست

به گزارش هنجس بلاگ، تهران (پانا) - مدیرکل شرق آسیای وزارت امور خارجه در حساب توییتر خود نوشت انتشار موافقتنامه ها، الزامی قانونی دارد اما انتشار اسناد غیرتعهدآور چندان متداول نیست.

مدیرکل شرق آسیای وزارت خارجه: انتشار اسناد غیرتعهدآور متداول نیست

رضا زبیب در رشته توییتی در حساب کاربری توییتر خود درباره سند همکاریهای ایران و چین نوشت: دو پرسش مطرح شده این است که برنامه همکاری جامع با چین چه چیزی نیست!؟ و ابعادی از این برنامه توسط وزارت خارجه و کارشناسان توضیح داده شده یا می شود اما نگرانی ها و پرسش ها چیست؟ امتیاز مشخص و احیانا بزرگی واگذار شده است؟ که زبیب در پاسخ به این دو پرسش نوشت: دو سوال اول، با ذهنیت و برداشت قرارداد از این سند مطرح می شود. اما اصولا این سند، ماهیت و حتی شکل قرارداد/موافقتنامه ندارد بلکه صرفا یک نقشه راه و چارچوب روابط بلند مدت است. آنچه اکنون به صورت غیر مدون بین دو کشور وجود دارد، با یک افق بلند مدت تثبیت و تقویت شده است.

وی در ادامه این توییت آورده است: همکاری ها کشورهای به 2 شکل آغاز و گسترش می یابد؛ اول اینکه توافق کلان سیاسی می کنند تا حوزه های ممکن برای همکاری اجرایی را پیدا کنند و دوم اینکه برای دستیابی به توافق اجرایی مهم، به دنبال وجود بستر سیاسی می گردند. این سند، هر 2 کار را کرده است؛ اراده سیاسی را به نمایش گذاشته و حوزه های همکاری را هم مشخص کرده است.

زبیب با طرح این پرسش که تجربه سریلانکا و ... تکرار می شود، گفت: اصولا امتیازی مبادله نشده و لذا جای نگرانی از ناحیه آنچه غربی ها تله بدهکاری می گویند، و سریلانکا را مثال می زنند، وجود ندارد. آنچه پایه شکل گیری این سند بوده، مواضع هم سوی 2 کشور در سطح بین المللی و منافع متقابل از همکاری اقتصادی است.

مدیر کل آسیای شرقی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چنین سندی سود اجرایی و عینی دارد؟ نوشت: سود فوری چنین سندی، تنوع بخشی به گزینه های ملی- بین المللی و سپس، تبدیل به قراردادهای اجرایی است. ظرفیت چنین سندی، امضای ده ها و بلکه صدها قرارداد است.

زبیب در سرانجام این رشته توییت درباره علل منتشر نشدن متن سند همکاری های ایران و چین نوشته است: انتشار موافقتنامه ها، الزامی قانونی دارد اما انتشار اسناد غیرتعهدآور چندان متداول نیست. تحریم هم مانع دوچندان است.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2930

به "مدیرکل شرق آسیای وزارت خارجه: انتشار اسناد غیرتعهدآور متداول نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرکل شرق آسیای وزارت خارجه: انتشار اسناد غیرتعهدآور متداول نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید