واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی پیروز تر از رقبای خارجی

به گزارش هنجس بلاگ، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در مصاحبه با خبرنگاران درباره اخرین شرایط واکسن آنفلوآنزای ایرانی گفت: تنها یک شرکت دانش بنیان توانسته یک واکسن آنفلوآنزا را به صورت نوترکیب فراوری کند که اکنون هم در بازار موجود است.

واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی پیروز تر از رقبای خارجی

وی با بیان اینکه واکسن های فراوری شده که دانش بنیان هم نبوده اند نوترکیب نیستند، گفت: سایر واکسن ها از تخم مرغ تهیه شده و برای کسانی که به این ماده غذایی حساسیت دارند توصیه نمی گردد لذا واکسن نوترکیب برای افرادی که حساسیت به تخم مرغ دارند رجحان دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سال گذشته آزمایشات بالینی این واکسن آنفلوآنزای ایرانی انجام شد و کاملاً نسبت به رقبای خارجی پیروز بود، مطرح نمود: این واکسن 4 ظرفیتی است و در حال حاضر هم در داروخانه ها موجود است.

قانعی با بیان اینکه خریدار این نوع واکسن مردم و دولت هستند، خاطر نشان کرد: به هر مقداری که کشور اعلام احتیاج کند فراوری واکسن آنفلوآنزای ایرانی این شرکت مسئله ای نخواهد داشت؛ معمولاً دولت واکسن را خریداری و به پرسنل درمان و بهداشت تزریق می نماید. ظاهراً به وسیله دولت این واکسن ایرانی به مقدار 500 هزار دوز خریداری شده است.

وی بیان نمود: اما به غیر از پرسنل درمان و بهداشت، ضروری است که افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماران ریوی، قلبی، رماتیسمی، زنان باردار و … هر ساله واکسینه شوند که میانگین این افراد 6میلیون نفر در کشورمان است. بر این اساس می توان گفت مطابق با الگوی جهانی و منابع علمی هر ساله 20 میلیون دوز به واکسن آنفلوآنزا احتیاج داریم.

وی با تاکید بر اینکه این واکسن مقدار بستری در بیمارستان را کاهش می دهد، گفت: تزریق این واکسن نوعی پیشگیری است که حتی در صورت ابتلاء می تواند سرعت انتقال را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به احتیاج کشور ضروری است برای فراوری داخل واکسن برنامه خیلی جدی تری داشته باشیم، گفت: سال جاری که گذشت اما اگر برای واکسینه 20 میلیون دوز برنامه ریزی گردد ضروری است تا اسفند ماه به شرکت درخواست داده گردد. بعلاوه ضروری است 6 میلیون دوز ذخیره داشته باشیم و رایگان برای افرادی که ملزم به تزریق این واکسن هستند مورد استفاده قرار بگیرد. این افراد شامل 50 سال به بالا و بیماران خاص می گردد.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، در هر صورت برای سال آینده برنامه ریزی ضروری است که از اردیبهشت ماه فراوری شروع گردد و در برترین زمان ممکن یعنی نیمه اول ابان ماه تزریق گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آبان 1401 بروزرسانی: 2 آبان 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3835

به "واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی پیروز تر از رقبای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی پیروز تر از رقبای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید