کمبود آب و مشکل تأمین اقتصادی، 2 عامل محدودیت زا برای توسعه کرمان

به گزارش هنجس بلاگ، رئیس اتاق کرمان گفت: تا به امروز بازار سرمایه به لحاظ تأمین اقتصادی پروژه های استان چندان فعال نبوده و راه اندازی سوپرمارکت اقتصادی در این زمینه را به فال نیک می گیریم.

کمبود آب و مشکل تأمین اقتصادی، 2 عامل محدودیت زا برای توسعه کرمان

سیدمهدی طبیب زاده، در آئین افتتاح سوپرمارکت مالی در کرمان، اضافه کرد: دو عامل محدودیت زا برای توسعه کرمان وجود داشت که مسئله اول کمبود آب بود که به همت مسئولان تا حدودی برطرف شده و اکنون به عنوان الگویی در کشور مطرح است.

او ادامه داد: مسئله دوم تأمین مالی است و با توجه به اینکه فعالیت های مالی در کشور ما بانک محور هستند و بیش از 95 درصد تأمین مالی توسط بانک ها انجام می گردد، به دلیل محدودیت های خاص و شدید بانک ها، پروژه ها با مشکل روبرو شده اند.

طبیب زاده، توضیح داد: امیدواریم راه اندازی این شرکت تأمین سرمایه در کرمان بتواند در تأمین مالی، مشاوره سرمایه گذاری ها و مدیریت دارایی ها و اموال یاری کند و این شرکت و شرکت های مشابه بتوانند به احتیاج حجم عظیمی از سرمایه گذاری ها پاسخ دهند.

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه اقتصاد استان مبتنی بر منابع است و سهم فعالیت های دانش بنیان بسیار کم است، اظهار کرد: سرمایه های بسیاری وجود دارد که باید محدود گردد به عنوان مثال سود زیادی از محل فعالیت های معدنی به دست می آید اما این منابع یک روز تمام می شوند.

او ادامه داد: این منابع و درآمدها باید به سمت صنایع تجدیدپذیر راهنمایی شوند و بین تأمین سرمایه، اوراق بدهی و ابزار دقیق مالی ارتباط مؤثری برقرار گردد.

طبیب زاده، توسعه استان را نامتوازن دانست و گفت: برای اتاق کرمان مبحث تأمین مالی آن قدر اهمیت دارد که در نشست اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به آن پرداخته شد و مصوباتی نیز داشت و ازاین پس نیز برای اصلاح قوانین و مقررات در زمینه تأمین مالی به وسیله بازار سرمایه، آمادگی لازم برای طرح موارد در نشست های شورای گفت وگو وجود دارد.

تنوع بخشی در روش های تأمین مالی بسیار تأثیرگذار است

در ادامه این آئین، معاون امور هماهنگی مالی استانداری کرمان، با بیان اینکه روش های تأمین مالی در جهان بسیار زیاد و در ایران بسیار کم است، گفت: در ایران عمده تأمین مالی به وسیله بانک هاست که در این راستا نقدها زیادی نیز به آن ها وارد است، اما تنوع بخشی در روش های تأمین مالی می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

حسین مهرابی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای اولیه حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه از استان خارج می گردد که اگر برای آن ها برنامه داشته باشیم و نیمی از خروج سرمایه از استان را در یک فرایند دو ساله مدیریت کنیم، به توسعه صنایع یاری می گردد.

او اعلام نمود: انتظار داریم سوپرمارکت مالی بیش از آنچه از استان جذب می گردد را در استان تزریق و از خروج سرمایه جلوگیری کند.

بازار سرمایه راهکارهای متنوعی برای فعالان مالی دارد

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن نیز در ادامه این آئین با بیان اینکه بخشی از فعالان مالی استان کرمان در حال حاضر مشتری و همکار استراتژیک شرکت تأمین سرمایه تمدن هستند، گفت: به دلیل فعالیت پیگیرانه و سیاست توسعه طلبانه مردم کرمان و مسئولان ذی ربط در استان و تهران، ما همیشه فعالیت قابل توجهی در کرمان داشته ایم و قبل از حضور سوپرمارکت مالی نیز این گونه بوده و بسیاری از همکاران استراتژیک ما از کرمان بوده اند.

محمودرضا خواجه نصیری، اضافه کرد: فلسفه ایجاد سوپرمارکت مالی فلسفه ایجاد یک درگاه مشترک متعامل در هر شهر است و امروز بخش های زیادی از اقتصاد کرمان را داریم که بسیار پیشرفته، ثروتمند و آماده توسعه هستند و زیرساخت احتیاج دارند.

او اظهار کرد: تفاوت اساسی بازار سرمایه و بازار پول این است که برای صنعتگر و توسعه خواستار حوزه صنعت، اقتصاد و فراوری در بازار سرمایه راهکارهای متنوع تری وجود دارد و ما اوراق بدهی را راهکار تأمین منابع برای مشتریان نمی دانیم و راهکار های مشارکتی را هم در نظر می گیریم تا یک صنعت بتواند بدون دغدغه بدهی آینده، فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن اعلام نمود: راه اندازی سوپرمارکت مالی در کرمان فقط محدود به دیدن چند فرصت روزانه مانند سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری در اوراق بدهی و تأمین مالی اوراق بدهی برای شرکت ها نیست بلکه مزیت های پنهان فراوانی دارد تا به تبدیل فرصت های بالقوه به بالفعل یاری کند.

خواجه نصیری، اضافه کرد: آمادگی تأمین مالی در سایزهای 10، 100 و هزار میلیارد تومانی برای پروژه ها، منابع، امکانات، تیم متخصص و آمادگی استفاده از این امکانات برای توسعه استان را داریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2751

به "کمبود آب و مشکل تأمین اقتصادی، 2 عامل محدودیت زا برای توسعه کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود آب و مشکل تأمین اقتصادی، 2 عامل محدودیت زا برای توسعه کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید