گزارش، محافظه کاران ملی گرا در صد سالگی مجلس ترکیه

به گزارش هنجس بلاگ، حزب حاکم به این نتیجه رسیده که نادیده دریافت آتاتورک امری ناممکن و دردسرساز است اما با به کارگیری تاکتیک محدودسازی آتاتورک در چهارچوب ملی گرایی منهای کمالیسم٬ می توان به هدف نهایی رسید.

گزارش، محافظه کاران ملی گرا در صد سالگی مجلس ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ 23 آوریل٬ جشن یکصد سالگی استیلای حاکمیت ملی که به مناسبت افتتاح مجلس جشن گرفته می شود٬ برای ترک ها اهمیت ویژه ای دارد. در چنین روزی است که مصطفی کمال پاشا از سرداران سپاه عثمانی٬ در آنکارا در مجلس سخنرانی کرد.

مخالفین حزب عدالت و توسعه معتقدند که دولت کوشش می نماید تا آتاتورک و نقش تاریخی و سیاسی او را از اذهان مردم پاک کند و اثری از ملی گرایی بر جای نگذارد. در چنین شرایطی است که اردوغان٬ بدل فن ملی گرایان را به کار برده و تصمیم گرفته است امشب به صورت زنده سرود ملی ترکیه را بخواند و از مردم هم دعوت نموده که در بالکن خانه هایشان سرود ملی را بخوانند.

دو تصویر متفاوت از رویکرد روزنامه ها

نگاهی به روزنامه های امروز ترکیه٬ می تواند نشان دهد که هر کدام از جریانات سیاسی و اجتماعی و احزاب این کشور٬ چه نگرشی به مصطفی کمال آتاتورک دارند و نحله ها و نمودهای متفاوت و مختلف ملی گرایی در ترکیه امروز٬ چه شرایطی دارد.

با آتاتورک یا بدون آتاتورک؟

روزنامه های سوزجو و جمهوریت به عنوان دو روزنامه مهم ارگان کمالیست ها٬ به شکل تمام صفحه عکس آتاتورک را چاپ نموده و از او یاد کردند. روزنامه ینی چاغ ارگان حزب خوب به رهبری مرال آکشنر نیز تقریباً به همین شیوه عمل کرد.

روزنامه هایی که به تمامی با اتاق فکر حزب عدالت و توسعه در ارتباط بوده و از رسانه های حامی اردوغان به شمار می آیند٬ از چاپ عکس آتاتورک در صفحه نخست٬ خودداری کردند.

روزنامه ینی شفق از مهم ترین ارگان های تبلیغاتی سیاست های داخلی و منطقه ای حزب حاکم٬ تنها به این اکتفا کرد که به دعوت رئیس مجلس به مناسبت 23 آوریل٬ مردم را به خواندن سرود ملی در بالکن خانه ها تشویق کند.

روزنامه آکشام از دیگر روزنامه های حزب عدالت و توسعه پا را فراتر نهاد و در حالی که معمولاً 23 آوریل را جشن آتاتورک و بچه ها مینامند٬ عکسی از کودکی منتشر کرد که در حال بوسیدن اردوغان است.

دو روزنامه مهم دیگر هوادار اردوغان یعنی ترکیه و ینی آکیت نیز از کنار 23 آوریل گذشته و نه تنها عکسی از آتاتورک و 23 آوریل چاپ نکردند٬ بلکه اشاره ای نیز به این موضوع نکردند.

البته بی اعتنایی به موضوع 23 آوریل و پرهیز از چاپ عکس آتاتورک٬ فقط محدود به روزنامه های هوادار حزب عدالت و توسعه نیست و روزنامه های چپ و محافظه کار دیگری که در عین اختلاف با کمالیست ها٬ آبشان با اردوغان و آکپارتی توی یک جوی نمی رود٬ به همین روال عمل کردند و ترجیح دادند صفحه اول را طوری ببندند که گویی خبری از 23 آوریل نیست.

واقعیت این است که حزب عدالت و توسعه٬ از شروع دوران تاسیس٬ نه تنها اهمیت چندانی به اندیشه های کمالیستی و شخص مصطفی کمال آتاتورک نداده بلکه به این متهم شده که به اندازه کافی و وافی به مراسم های مرتبط با آتاتورک و به مجسمه ها و آثار او توجه نمی نماید.

اما در عین حال٬ دست کم سران و موسسین طراز اول حزب٬ هیچگاه به شکل جدی و مستقیم علیه آتاتورک٬ سخن نگفته اند، در عوض، هیچگاه آن دسته از نمایندگان و نویسندگان منتسب به حزب حاکم که علیه آتاتورک مطلبی بر زبان آورده و کمالیست ها را تحریک نموده اند٬ مورد بازخواست قرار نگرفته اند.

به عنوان مثال٬ یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه٬ آتاتورک را به عنوان تنها فرد ترکیه توصیف کرد که وقتی مردم به یاد او میافتند٬ به جای خواندن فاتحه بوق می زنند! کنایه این مقام حزب حاکم٬ از این جهت است که هر سال در سالروز مرگ آتاتورک٬ بوق خودروها٬ کشتیها و سوت کارخانه ها به صدا درمی آید.

در جمع بندی مواضع نهایی آکپارتی می توان گفت٬ حزب حاکم به این نتیجه رسیده که نادیده دریافت آتاتورک امری ناممکن و دردسرساز است اما با به کارگیری تاکتیک محدودسازی آتاتورک در چهارچوب ملی گرایی منهای کمالیسم٬ می توان به هدف نهایی رسید.

اردوغان به جای آتاتورک

یکی از اختلافات مهم کمالیست ها با محافظه کاران اسلام گرا این است که آنان معتقدند حزب عدالت و توسعه با یک کهکشان رسانه ای و یک ماشین تبلیغاتی عظیم٬ به دنبال آن است که نقش اردوغان را بسیار برجسته کند و فضای رسانه ای٬ اجتماعی و افکار عمومی ترکیه را طوری مهندسی و مدیریت کند که گویی٬ اردوغان مهم تر از مصطفی کمال آتاتورک است و اوست که باید مورد توجه همگان قرار بگیرد٬ نه آتاتورک!

اگر چه اردوغان مانند آتاتورک٬ در ترکیه صاحب مجسمه های بیشمار نیست٬ اما تمام شبکه های تلویزیونی این کشور٬ همه سخنرانی های او را به طور زنده و مستقیم پخش می نمایند و با توجه به این که اردوغان٬ تقریباً هیچ روزی را بدون سخنرانی و حضور رسانه ای سر نمی نماید٬ در نتیجه می توان گفت٬ رسانه های هر دو بخش دولتی و خصوصی ترکیه٬ به طور مداوم٬ تصویر اردوغان را برجسته می نمایند و او را در کانون توجه مردم قرار میدهند.

خود اردوغان در سخنرانی هایش٬ به انحای مختلف٬ از آتاتورک با لفظ غازی مصطفی کمال یاد نموده و ترجیح می دهد جنبه قهرمانی نظامی او را برجسته سازی کند.

اردوغان و حزب عدالت و توسعه به خاطر برخورداری از قدرت٬ پول٬ رسانه و همچنین برخورداری شخص رهبر حزب از فصاحت و بلاغت و محبوبیت اجتماعی٬ از امکان آن برخوردار هستند که با تصویر تاریخی و اجتماعی آتاتورک رقابت نمایند. اما کمالیست ها چنین شانس و امکانی ندارند.

چرا که اولاً رسانه و قدرت ندارند. دوم این که کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و جانشینان بالقوه او همچون محرم اینجه و دیگران٬ از حیث محبوبیت٬ توان سخنرانی و محبوبیت اجتماعی نُرم مردم ترکیه٬ در برابر اردوغان شانس چندانی ندارند و در نتیجه٬ باید با تمام امکان و توان٬ سعی نمایند اثر تاریخی و اجتمای آتاتورک را نگه دارند و اجازه ندهند از یاد برود.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 704

به "گزارش، محافظه کاران ملی گرا در صد سالگی مجلس ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، محافظه کاران ملی گرا در صد سالگی مجلس ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید