12 علت خارش پوست سر و روش های درمان آن

به گزارش هنجس بلاگ، پوست سر از ساختار عصبی منحصر به فردی برخوردار است که حاوی فولیکول های مو، متراکم و عروق پوستی است. خارش پوست سر یک علامت شایع است که بسیاری از افراد در طول زمان زندگی خود تجربه می نمایند و اغلب بدون هیچ گونه ضایعه قابل توجه پوستی یا تشخیص واضح ظاهر می گردد. این بیماری از نظر تشخیصی و درمانی چالش برانگیز محسوب می گردد، به ویژه هنگامی که هیچ قسمت دیگری از بدن خارش ندارد و ضایعه قابل ردیابی دیده نمی گردد . خارش پوست سر باعث ایجاد علائمی چون خراش های مکرر، پوسته پوسته شدن و ناراحتی می گردد. عفونت های قارچی ، واکنش های آلرژیک به محصولات مو و فولیکول های ملتهب مو باعث خارش پوست سر و بعلاوه آسیب به فولیکول های مو می گردد و منجر به ریزش مو نیز می گردد. اگر می خواهید با انواع خارش و بعلاوه راهکارهای ساده و خانگی برای درمان هر یک آشنا شوید می توانید مقاله درمان خارش را مطالعه کنید.

12 علت خارش پوست سر و روش های درمان آن

وقتی پوست سر شما خارش دارد، فکر کردن در خصوص هر چیز دیگری سخت است. ممکن است احساس کنید که خارش هرگز متوقف نمی گردد، اما تسکین امکان پذیر است. خلاص شدن از خارش با فهمیدن علت خارش پوست سر آغاز می گردد. بسیاری از شرایط ممکن است باعث ایجاد خارش پوست گردد. از شوره سر گرفته تا عفونت باکتریایی یا بیماری خود ایمنی.

قبل از اینکه بتوانید خارش را متوقف کنید، باید بدانید چه چیزی باعث ایجاد آن شده است. در خبرنگاران بلاگ خواهید فهمید که چه عواملی می تواند باعث خارش پوست سر شما و بعلاوه نحوه درمان و پیشگیری از آن گردد.

دلایل خارش سر:

1- شوره سر: اگر پوست سر شما خشک و خارش دار است و در موها یا لباس هایتان پوسته پوستی مشاهده می کنید ، شما دچار شوره سر شده اید. شوره سر یک علت بسیار شایع پوست سر تحریک شده ، خارش دار و پوسته پوسته است. شوره سر که از نظر بالینی به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می گردد ، ناشی از رشد بیش از حد مخمر مالاسزیا است. پاسخ التهابی بدن به رشد زیاد مخمر باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می گردد.

علائم آن:

  • خارش
  • پوسته پوسته شدن
  • قرمز شدن پوست

2- واکنش به یک محصول مراقبت از مو: ممکن است نسبت به شامپو ، نرم نماینده یا محصول دیگری که پوست سر شما را لمس می نماید، حساسیت داشته باشید. در این حالت پوست سر به خارش می افتد.

3- شپش سر:شایعترین علامت خارش پوست سر شپش است.

4- زخم

5- تغییرات فصلی

6- نوسانات هورمونی یا استرس

7- دیابت

8- زونا (تبخال زوستر)

9- واکنش آلرژیک به داروها

10- یک اختلال اضطراب

11- سردردهای میگرنی

12- پسوریازیس پوست سر

چندین داروی خانگی وجود دارد که ممکن است برای پوست سر خارش دار که نیازی به درمان پزشکی ندارند، موثر باشند:

1- سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد قارچی است. این می تواند به کاهش خارش ناشی از خشکی پوست یاری کند.

نحوه انجام:

سرکه سیب را در آب گرم ریخته و پس از شامپو از آن به عنوان شستشو برای برطرف شوره سر و خارش پوست بهره ببرید.

2- روغن نارگیل

روغن نارگیل آلی به طور طبیعی از نارگیل های بالغ استخراج می گردد. این ماده حاوی اسید لوریک، چربی اشباع شده و دارای خواص ضد میکروبی است. اسید لوریک به پوست یاری می نماید تا روغن نارگیل را به طور موثر جذب کند. این امر درمانی تسکین دهنده برای خارش پوست سر است. بعلاوه ممکن است برای مبارزه با شپش سر نیز مفید باشد.

25 ماسک مو با روغن نارگیل

3- روغن نعناع

روغن نعناع ممکن است در کاهش شوره و تسکین دهنده پوست سر، آرام کردن خارش موثر باشد.

نحوه انجام:

سعی کنید آن را با روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کنید و قبل از شامپو آن را به پوست سر بزنید و ماساژ دهید.

4- مراقبه

فعالیت هایی که باعث کاهش استرس می گردد، مانند مراقبه، می توانند در از بین بردن جای خارش ماهیچه ناشی از اضطراب مؤثر باشد. مراقبه را می توان به تنهایی یا همراه با سایر داروهای خارش پوستی پوست سر امتحان کرد.

5- روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی نماینده است، بعلاوه دارای اثرات ضد التهابی است. روغن درخت چای می تواند برای پوست تحریک نماینده باشد، بنابراین استفاده از آن به مقدار کم یا رقیق کردن آن قبل از استفاده بسیار مهم است. روغن درخت چای می تواند به کاهش یا از بین بردن خارش ناشی از شوره سر، درماتیت سبورئیک و شپش سر یاری کند.

نحوه انجام:

سعی کنید 10 تا 20 قطره روغن درخت چای را به یک شامپوی ملایم اضافه کنید یا آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و مستقیماً داخل پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید.

6- شامپو روی

یک پژوهش معتبر نشان داد که مبتلایان به شوره سر و درماتیت سبورئیک بیش از دو برابر مقدار هیستامین روی پوست سر خود نسبت به افراد دیگر خارش دارند. این پژوهش تأثیر شامپوهای حاوی روی را بر روی سطح هیستامین پوست سر را مورد آنالیز قرار داده است. به این نتیجه رسیده است که استفاده از شامپوهای حاوی روی به شدت خارش پوست سر را کاهش می دهد.

7- روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون گرم روی پوست سر می تواند به نرم شدن و شل شدن پوسته های خارش دار و فلس روی سطح پوست یاری کند.

نحوه انجام:

روغن زیتون را قبل از استفاده روی پوست سر گرم کنید و آن را به پوست بمالید و ماساژ دهید.

8- روغن لیموترش

شوره سر یکی از شایع ترین دلایل خارش پوست سر است، روغن لیموترش یک درمان مؤثر برای شوره سر است.

9- جو دوسر

بعضی از شامپوهای ضد شوره حاوی ماده طبیعی به نام جو دوسر کلوئیدی است. بلغور جو دوسر کلوئیدی ریز ریز جو دوسر حل شده در آب است. بلغور جو دوسر کلوئیدی بعلاوه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مشهور است، که هر دو به کاهش سوزش و خارش پوست یاری می نمایند.

افراد می توانند بلغور جو دو سر کلوئیدی خود را در خانه درست نمایند. برای تهیه محلول جو دو سر کلوئیدی:

  • تعداد کمی از جو را در یک پارچه بپیچانید.
  • پارچه را در زیر شیر آب ولرم بگیرید و جریان آب را در یک کوزه جمع کنید.
  • آب جو دو سر را به آرامی و به طور مساوی روی پوست سر بریزید و مالش دهید.

برای درمان های خانگی دیگر به سبک زندگی سری بزنید.

منابع: healthline/medicalnewstoday/australian-bodycare/health.clevelandclinic

منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3569

به "12 علت خارش پوست سر و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 علت خارش پوست سر و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید