15 میلیون ایرانی زیر خط فقر ، ایرانی ها در یک سال گذشته چقدر فقیرتر شده اند؟

به گزارش هنجس بلاگ، افزایش نرخ تورم و گران شدن کالاها و خدمات مورد احتیاج زندگی، اثرات ناگواری بر زندگی افراد کم درآمد جامعه می گذارد. این موضوع در کشور ما طی یک سال گذشته، هم در سطح جامعه کاملا مشهود بوده و هم کارشناسان و خود مسئولان بر آن صحه گذاشته اند.

15 میلیون ایرانی زیر خط فقر ، ایرانی ها در یک سال گذشته چقدر فقیرتر شده اند؟

به گزارش خبرنگاران، گرانی اقلام خوراکی، لوازم خانگی، هزینه حمل و نقل، پوشاک، اجاره مسکن و ... افراد کم درآمد کشور را که قبلا نیز زیر خط فقر بودند ضعیف تر نموده، افراد با درآمد بالاتر را مجبور به حاشیه نشینی نموده و دامنه فقر مطلق در کشور گسترده تر شده است.

اقتصادآنلاین به تازگی در گزارشی نوشت: آخرین نرخ تورم جامعه 41 درصد برآورد شده و این میزان تورم بر روی زندگی مردم تاثیر بسیار زیادی گذاشته و بسیاری از دهک های جامعه را زیر خط فقر برده است. اردیبهشت سال جاری بود که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اظهار داشت حدود 23 تا 40 درصد از جمعیت ایران در سال 97 زیر خطر فقر بودند.

از سوی دیگر دولت با افزایش قیمت بنزین اظهار داشت که به 60 میلیون نفر و 18 میلیون خانوار بسته معیشتی تعلق می گیرد و به اعتقاد کارشناسان مالی این به معنای آن است که 60 میلیون ایرانی محتاج بسته معیشتی 50 هزار تومانی در یک ماه هستند و این به معنای گسترش فقر در جامعه است.

طبق این پژوهش و به گفته ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی، شاخص خط فقر 3 میلیون و 400 هزار تومان در سال 97 مشخص شد و درآمد ماهانه 55 درصد خانوارها کمتر از 3 میلیون و 400 هزار تومان است.

  • فقر مطلق

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز روز گذشته اظهار داشت: طبق طرح یارانه بنزین که وزارت رفاه انجام داد، بیش از 51 درصد تهرانی ها مشمول یارانه بنزین نشدند و این یعنی آنها جزو سه دهک بالای درآمدی هستند. درحالی که نیمی از تهرانی ها جزو دهک های 8، 9 و 10 درآمدی محسوب می شوند.

نعمت الله ترکی در خصوص فقر مطلق در تهران گفت: سرانه دریافتی یک خانوار تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی 50 هزار تومان بود که در این 3 سال سقف این دریافتی به 750 هزار تومان رسیده است.

ترکی با بیان اینکه در بودجه سال آینده 15 هزار میلیارد تومان برای فقر مطلق در نظر گرفته شده است، اضافه نمود: نمی گویم فقر مطلق نداریم. با این پدیده روبرو هستیم اما می گویم که سیاست دولت برای کاهش فقر مطلق، سیاست درستی است.

  • 15 میلیون نفر زیر خط فقر

در این میان دکتر صادق پیوسته، جامعه شناس مالی درباره آمار فقر می گوید: در خصوص فقر، هم آمارهایی وجود دارد و هم نمودهای اجتماعی آن را می بینیم. ستاد ملی ساماندهی جوانان می گوید 15 میلیون نفر زیر خط فقر در کشور زندگی می نمایند. منظور از این زیر خط فقر چیست؟

دکتر پیوسته ادامه می دهد: گاهی بحث ما فقر نسبی است؛ یعنی نداشتن سطحی نسبتا قابل قبول از دارایی ها و امکانات در زندگی. مرز فقر نسبی به نسبت معیارهایی که در نظر می گیرند، متفاوت است.

این جامعه شناس می گوید: همچنین گاهی تبعیض چنان زیاد است که با وجود پیشرفت فناوری ها و با اینکه ما زندگی معمولی خود را داریم، احساس فقیر بودن می کنیم و برساخت اجتماعی فقیربودن در ذهن ما وجود دارد و فکر می کنیم فقیریم. چون امکاناتی را که به نسبت دیگران، حق خود می دانیم، در اختیار نداریم اما گاه مساله فجیع تر از اینها است. در خصوص این 15 میلیون نفر که می گویند، چنین است. آنها در خانوارهایی زندگی می نمایند که کمتر از یک میلیون تومان درآمد ماهانه دارند. اینها دچار فقر مطلق هستند.

  • فقر و گسترش حاشیه نشینی

به باور کارشناسان یکی از عواملی که می تواند مصداق شاخص گسترش فقر در جامعه باشد، پدیده حاشیه نشینی است. پیروز حناچی، شهردار تهران رشد سکونت در حاشیه های شهر تهران را 18 درصد اعلام نموده و گفته است: رشد سکونتگاهی در تهران 2 درصد است. در حالی که در حاشیه های شهر 18 درصد شده است.

دکتر پیوسته در این رابطه می گوید: حاشیه نشینی، معنای فقر را گسترده می نماید و فقیر شدن خودبه خود شما را به سمت حاشیه نشینی می کشاند. کما اینکه پدیده حاشیه نشینی در کشور بیشتر شده است.

  • تبعات فقر در میان کارگران

کارشناسان می گویند 70 درصد از 40 میلیون خانوار کارگری کشور زیر خط فقر قرار دارند. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در رابطه می گوید: زمانی که ما 2 ماده قانونی کار یعنی ماده 7 به عنوان امنیت شغلی کارگران و ماده 41 به عنوان حقوق و معیشت خانواده های کارگری را نمی توانیم برای آنها اجرا کنیم، خانواده های کارگری به عنوان کوچک ترین کلونی های اجتماعی متزلزل می شوند.

توفیقی می گوید: وقتی یک کارگر قرارداد بلندمدت ندارد و گاه با او قراردادهای سفیدامضا و شفاهی بسته می گردد، او هر لحظه کابوس بیکار شدن را می بیند. بنابراین نمی تواند برنامه ریزی بلندمدتی برای تشکیل خانواده داشته باشد.

او اضافه می نماید: حالا فرض کنیم یک جوان کارگر توانست در این شرایط مالی جامعه خانواده تشکیل دهد. با دستمزد یک میلیون و 600 هزار تومان چطور هزینه های مسکن، خوراک، پوشاک، درمان و ... را که هر روز هم بالاتر می رود، فراهم کند؟

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار کشور ادامه می دهد: گرانی و تورم، استرس می آورد و استرس ها و نگرانی هایی که بر خانواده های کارگری غالب می گردد، برای جامعه زیان بار است و درنتیجه در جامعه ای که بیشتر آمار آن را کارگران تشکیل می دهند، تنش های عصبی به حد بالایی می رسد و درگیری ها و بداخلاقی های اجتماعی هر روز بیشتر می گردد.

توفیقی می گوید: همه عوامل مانند زنجیر به یکدیگر متصل اند و ما نمی توانیم اقتصاد را از اخلاق، و اخلاق را از تبعاتش برای اجتماع و خانواده جدا کنیم و افزایش شکاف بین هزینه خانوار و درآمد در حال دامن زدن به این موضوعات است.

  • میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است

  • افزایش جمعیت زیر خط فقر مطلق | 7 شرط اعطای یارانه نقدی-کالایی

  • آمار تکان دهنده فقر خوراکی و پوشاک در 32 شهرستان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 126

به "15 میلیون ایرانی زیر خط فقر ، ایرانی ها در یک سال گذشته چقدر فقیرتر شده اند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "15 میلیون ایرانی زیر خط فقر ، ایرانی ها در یک سال گذشته چقدر فقیرتر شده اند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 میلیون ایرانی زیر خط فقر ، ایرانی ها در یک سال گذشته چقدر فقیرتر شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید