بایدن چگونه پیروز شد و چه در پیش دارد

به گزارش هنجس بلاگ، جو بایدن شب گذشته پس از نزدیک به یک سال و نیم مبارزه برای راهیابی به کاخ سفید، کلید این کاخ را به دست گرفت. در اینجا 4 تحلیل را از شماری از تحلیلگران امریکایی درباره راهی که پیش روی اوست، گرد آورده ایم.

بایدن چگونه پیروز شد و چه در پیش دارد

بازی ترامپ در زمین حریف

هری انتن کارشناس مسائل سیاسی

بایدن با یکسری کارهای ساده، پیروزی عظیمی در برابر ترامپ به دست آورد. مهمترین نکته اینکه اجازه داد ترامپ، ترامپ بماند. شاید بتوان گفت بسیاری از نقاط تاریک دوران ترامپ بویژه در دو سال اخیر با بازیگردانی بایدن رقم خورده است. نخستین مورد، استیضاح اول ترامپ در سال 2019 بود که همه می دانند سرمایه گذاری رئیس جمهور در اوکراین، برای به جریان انداختن پرونده بایدن در این کشور بود. شاید در آن موقع بایدن مستقیماً کاری انجام نداد اما عامل حرکت ترامپ به سمت استیضاح بود. به نظر می رسد در آن موقع نظرسنجی های وقت و پیشتازی بایدن سبب احساس خطر رقیبش شده بود. اما ترامپ تا آخرین روز نیز متوجه آن نشد که او با این کارهایش ناخواسته در زمین حریف بازی می نماید. همین توجهات بیش از حد ترامپ نیز نظر دموکرات ها را جلب کرد و بایدن را به عنوان نامزد منتخب معرفی کردند. دومین مورد؛ کوشش های ترامپ پس از شکست در انتخابات2020 ریاست جمهوری است. بایدن با کمترین کمپین برنده شد اما ترامپ با وجود کرونا به هر جا رفت و سخنرانی کرد. به نوعی ترامپ حتی پس از شکست در انتخابات 80 درصد اخبار را چه خوب چه بد، به خود اختصاص داده بود و سهم بایدن تنها 20 درصد بود. سومین مورد؛ ترامپ که نمی توانست شکست به بایدن را باور کند آتش خشم هوادارانش را شعله ور و آنها را به سمت حرکت به سوی کاخ کنگره تشویق کرد.

منبع: CNN

ترامپ، سکوی پرش بایدن

مکس بوت ستون نویس واشنگتن پست

اینکه جو بایدن جانشین بدترین رئیس جمهوری تاریخ امریکا خواهد شد، در عین حالی که یک چالش عظیم است، می تواند فرصتی نیز برایش بسازد. دوران دونالد ترامپ از بدترین سال های مردم امریکا بود، چراکه شیوع ویروس کرونا علاوه بر مرگ 400 هزار نفر، بالاترین آمار بیکاری را از رکود مالی در تاریخ مدرن امریکا به ثبت رسانده است. اما این تنها گوشه ای از فجایعی است که ترامپ بر سر کشورش آورده و او را متقلب ترین و فاسدترین، نژادپرست ترین رئیس جمهوری امریکا نموده است. در این شرایط گرچه بایدن در تاریک ترین بازه تاریخی امریکا به قدرت می رسد، اما این ناکامی ها می تواند زمینه ساز موفقیت او باشد. عظیمترین شانس او فراوری واکسن کرونا است که مدتی است شروع شده و طبق زمانبندی اجرا شده تا 100 روزه وعده داده شده بایدن بیش از 100 میلیون امریکایی واکسینه می گردد. در این شرایط اگر طبق شرایط اعلام شده کرونا ریشه کن و در نتیجه آن اقتصاد احیا گردد، بایدن بالاترین موفقیت سال اول کاری اش را به دست آورده است.

شاید او هرگز نتواند فجایع ترامپ را سر و سامان دهد اما دست کم حمایت طبقه متوسط جامعه را دارد. پس باید از رئیس جمهوری ترامپ تشکر کرد؛ از اینکه آنقدر بد بود که زمینه موفقیتی فرای انتظار را برای بایدن تضمین کرد.

منبع: Washington Post

فرصت ناب بایدن

هیأت تحریریه وال استریت ژورنال

جو بایدن، ریاست جمهوری را در اوج یارکشی های سیاسی شروع کرد اما برخلاف انتظارات این شرایط فرصتی ناب در اختیار او خواهد گذاشت. بدون شک سخنرانی روز تحلیف او سرشار از جملاتی با مضامین اتحاد و بهبود شرایط است اما موفقیت او در گرو مقاومتش در برابر سلطه چپ های دموکرات خواهد بود. بایدن بسیار خوش شانس بود که به اتاق بیضی راه یافت. چراکه کووید19 نه تنها صندلی دونالد ترامپ بلکه ساختار مالی قدرتمند او را نیز نابود کرد. از سوی دیگر بایدن گزینه منتخب دموکرات ها نبود اما در اوج ناامیدی سیاسی معرفی گردید. اما در بدو ورود او به کاخ سفید، واکسیناسیون شروع شده و اقتصاد در جهت بازگشت قرار گرفته است. در این شرایط با توجه به شاخصه های سیاسی بایدن، او را می توان مرد این روزهای امریکا دانست. چراکه او یک میانه روی لیبرال است که از طبقه کارگر حمایت می نماید. از طرفی کسب اکثریت مجلس نمایندگان و سنا نیز دست او را در بعد عملی بازتر نموده است. بدون شک او بخوبی می داند با 78 سال تنها یک دوره رئیس جمهوری امریکا خواهد بود اما در عین حال با خاموش کردن آتشی که ترامپ برپا نموده می تواند در تاریخ ماندگار گردد. دست کم این چشم انداز امیدوار نماینده پیش روی ماست. پس بایدن برای ایجاد اتحاد کشور باید به قلب 74 میلیون امریکایی نفوذ کند که به ترامپ رأی داده اند.

منبع: Wall Street Journal

استیضاح دوباره؛ آری یا خیر

گری آندرسون تحلیلگر سیاسی

تصور کنید در حال بنزین زدن هستید و ناگهان باک پرشده و بنزین روی زمین جلوی پای تان می ریزد، چکار می کنید؟ آیا سیگار روشن می کنید؟ این یک تصویر واقعی از نمایشی است که دموکرات های کنگره و جمعی از جمهوریخواهان با تصویب لایحه استیضاح ترامپ به اجرا درآورده اند، اما دموکرات ها نباید فراموش نمایند که حدود نیمی از آرای الکترال متعلق به مخالفان شورشی بایدن است و نانسی پلوسی ثابت کرد که بایدن نمی تواند ماه عسل شیرینی پس از تحلیف داشته باشد و به واقع قصه استیضاح انتها خوشی ندارد.

اینکه جمهوریخواهان چگونه به این رفتار دموکرات های مجلس نمایندگان و هم حزبی های همراه رقیبشان پاسخ دهند و به عبارت دیگر آیا پمپ بنزین را به آتش بکشند یا خیر، مهم است. آیا این شرایط می تواند رهبران حزب جمهوریخواه را برای موفقیت در 2022 تا 2024 به تکاپو بیندازد؟

باید پذیرفت که حزب دموکرات یکدست نیست و اعضای پیشتاز آن نگاه مثبتی به طبقه متوسط، همان هایی که بسیاری علیه دونالد ترامپ رأی دادند، ندارند و بزودی مردم متوجه همراهی نکردن شان خواهند شد؛ در این شرایط جمهوریخواهان باید بپاخیزند و با گردآوردن حامیانشان، اقدامات اعضای ارشد دموکرات ها را خنثی نمایند.

منبع: The Washington Times

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2493

به "بایدن چگونه پیروز شد و چه در پیش دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن چگونه پیروز شد و چه در پیش دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید