حزب معارض سعودی: بایدن نمی تواند شرایط حقوق بشر را در عربستان اصلاح کند

به گزارش هنجس بلاگ، سخنگوی حزب معارض سعودی التجمع الوطنی با اشاره به اینکه بایدن اقدام خاصی برای اصلاح شرایط حقوق بشر در عربستان انجام نمی دهد تاکید نمود که شهروندان سعودی خودشان باید کوشش نمایند.

حزب معارض سعودی: بایدن نمی تواند شرایط حقوق بشر را در عربستان اصلاح کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از عربی 21، مضاوی الرشید سخنگوی حزب معارض سعودی التجمع الوطنی در نشریه انگلیسی میدل ایست آی مقاله ای را منتشر و در این مقاله بر لزوم فعالیت شهفرایندان سعودی در دفاع از حقوق بشر در این کشور تاکید نمود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

مضاوی الرشید تاکید نمود که آزادی لجین الهذلول فعال سیاسی سعودی در درجه اول به دلیل فعالیت گسترده فعالان و مدافعان حقوق بشری در سطح دنیا بوده است،در حالی که ورود جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید تنها دستیابی به این نتیجه را تسریع کرد.

الرشید در این مقاله تاکید نمود که با توجه به تجربیات قبلی جو بایدن و موضع سیاسی آمریکا در برابر عربستان نمی توان انتظار زیادی از این شخص در قبال عربستان داشت.

وی در ادامه اضافه نمود اگر سعودی ها ساکت بمانند رژیم سعودی همچنان به سرکوبگری آنها ادامه خواهد داد بدین ترتیب اگر ملت سعودی ابتکار عمل را به دست بگیرند و از شجاعت خانواده الهذلول پیروی نمایند، می توانند به رنج های خود و حکومت ظالم آل سعود خاتمه دهند.

لجین الهذلول پس از گذراندن هزار و یک روز در پشت میله های زندان آزادی خود را به دست نیاورد و غرامتی نیز دریافت نکرد. وی در طول بازداشتش اعتراف کرد که توسط سعود القحطانی مشاور سابق دیوان پادشاهی تحت شکنجه قرار گرفته کسی که مظنون اصلی در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بوده است.

اگرچه لجین الهذلول از زندان آزاد شده است اما وی به مدت سه سال تحت نظارت مقامات سعودی خواهد بود و به مدت 5 سال ممنوع السفر است. به این معنا که وی قادر به ادامه فعالیت های خود نخواهد بود.همانطور که اعضای خانواده لجین الهذلول روز پنجشنبه از آزادی این فعال اجتماعی و مدافع حقوق زنان پس از تحمل نزدیک به سه سال حبس خبر دادند؛ اما در عین حال یادآور شدند که با توجه به مندرجات حکم دادگاه هنوز شرایط آزادی کامل وی مهیا نشده است.

نمی توان از نهادهای دولتی فرسوده و ناعادلانه عربستان صحبت کرد. چون وجود خارجی ندارند. با وجود رواج بوروکراسی در عربستان، هیچ گونه نهاد دولتی فعال ، شفاف و قابل پاسخگویی در این کشور، مانند دادگستری مستقل، شوراهای اقتصادی و شورای ملی منتخب وجود ندارد.

این امر از زمان تأسیس دولت سعودی به عنوان یک پادشاهی مطلق ، که توسط ابن سعود تأسیس شد ، با شواهد قاطع اثبات می گردد.

قدرتهای خارجی عربستان را در اداره کشور حمایت کردند، این حمایت از انگلیس شروع شد و سپس ایالات متحده آمریکا در ازای دریافت نفت به حمایت از ریاض پیوست. در اصل غنایم نفتی عربستان میان آمریکا و هم پیمانان غربی اش تقسیم می شد و عوام بخش جزیی از ثروت کشور را دریافت می کردند.

تنها تغییری که از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و پسرش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اتفاق افتاده، این است که بخش های متعدد که در عربستان فعالیت دارند بدون هیچ شفافیت و عدالتی فعالیت می نمایند درحالی که از خزانه دولت منابع اقتصادی زیادی دریافت می نمایند تا در تقویت سیاست ملک سلمان در راستای سرکوب گری هایش نقش عمده ای ایفا نمایند.

جو بایدن نمی تواند شرایط حقوق بشر عربستان را اصلاح کند

شاید جو بایدن فرایند آزادی لجین الهذلول را تسریع نموده و اخیراً اصلاحات جزئی قضایی را اعمال نموده است. وی وعده های زیادی در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا داده بود که این وعده ها پیامی محکم برای حاکمان سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی داشته است. جو بایدن از این طریق کوشش می نماید تا به دنیایان نشان دهد دولت دموکراسی زنده خواهد ماند.

اما در حقیقت آزادی لجین الهذلول به دلیل اقدامات جو بایدن نبوده؛ بلکه آزادی وی در گرو کوشش سه ساله فعالان سعودی و سازمان های بین المللی حقوق بشر بوده که در طول این مدت با صبر، استقامت و همبستگی کوشش نموده اند.

فعالان و مدافعان حقوق بشری سعودی در کشورهای واشنگتن، لندن، برلین و بسیاری از کشورهای دیگر برای جلوگیری از فراموش شدن لجین بسیار کوشش کردند. همچنین خواهرهای لجین در ابتدای بازداشت لجین الهذلول برای همبستگی با نهادهای بین المللی مردد بودند؛ اما پس از آنکه عربستان سعودی تمام درها را به روی آن ها بست، آن ها سکوت خود را شکستند و خواهان همبستگی با فعالان و سازمان های غیر دولتی در سراسر دنیا شدند.

بسیاری از کشورهای غربی که با عربستان سعودی هم پیمان بودند رنج کشیدن الهذلول و بسیاری از زندانیان آزادی بیان را دیدند اما به دلیل فرصت های سرمایه گذاری یا معاملات تسلیحاتی با عربستان اقدامی انجام ندادند و سکوت کردند.

جو بایدن در حال حاضر کوشش می نماید تا بتواند تغییراتی را در عربستان ایجاد کند؛ اما انتظار زیادی نمی رود که وی اقداماتی را انجام دهد.همانطور که شاهد موضع سیاسی دیگر روسای جمهور آمریکا در برابر عربستان بودیم که بیشتر آن ها در حمایت از ریاض بوده اند و به جای تغییر رژیم سعودی تغییر رفتار در قبال عربستان را تمرین می نمایند. یعنی اگر ولیعهد سعودی رفتارهای خود را تغییر دهد مورد توجه دولت دموکرات ها قرار خواهد گرفت و با وجود جنایت های داخلی و خارجی مورد بخشش قرار می گیرد.

بایدن بنا به دلایلی آشکار دستور تغییر رژیم را نخواهد داد و مشاوران سیاست خارجی وی اشتباهات مهلک گذشته را به او یادآوری خواهند کرد. همانطور که بایدن پروژه تجزیه عراق به 3 قسمت را عنوان کرد . در واقع جو بایدن به عنوان طراح پروژه تجزیه عراق این اقدام را همزمان با تشدید درگیری های فرقه ای ایجاد شده توسط گروه تکفیری- تروریستی القاعده در عراق که بسیاری از مردم بی گناه این کشور را از گروه های مختلف به خاک و خون کشید، انجام داد.

شهفرایندان سعودی برای آزادی زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشری نباید منتظر اقدامات جو بایدن یا سایر کشورهای غربی باشند. اوضاع جسمانی سلمان العوده مبلغ شاخص سعودی در زندان های سعودی رو به وخامت است. همچنین عبدالله الحامد مدافع حقوق بشری در زندان های سعودی درگذشت. ده ها زندانی سیاسی در عربستان اعدام شدند که از جمله آنها شیخ نمر النمر روحانی شیعه اهل عربستان منتقد آل سعود بود. علاوه بر آن صالح الشیحی روزنامه نگار منتقد آل سعود نیز اندکی پس از آزادی درگذشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2639

به "حزب معارض سعودی: بایدن نمی تواند شرایط حقوق بشر را در عربستان اصلاح کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حزب معارض سعودی: بایدن نمی تواند شرایط حقوق بشر را در عربستان اصلاح کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید