خبرنگاران محدودیت زمانی مهمترین مشکل مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان

به گزارش هنجس بلاگ، اسلام آباد - خبرنگاران - این روزها فصل برداشت انبه در پاکستان است و تجار این کشور مصرانه به دنبال بهره برداری از فرصت صادرات این میوه به کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران هستند اما به روایت صادرکنندگان پاکستانی، محدودیت زمانی و عبور کامیون های مجاز برای تردد در گذرگاه مشترک مرزی ایران و پاکستان صادرات این محصول به ایران را با مشکل روبرو نموده است.

خبرنگاران محدودیت زمانی مهمترین مشکل مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان

گزارش رسانه های پاکستان حاکی از بلاتکلیفی ده ها دستگاه کامیون باری حامل انبه به ارزش 400 میلیون روپیه است و تاجران این کشور سهل انگاری و اقدامات غیرموثر مقامات بازرگانی و گمرک پاکستان را دلیل مسائل پیش روی صادر نمایندگان و خطر فاسد شدن میوه ها تنها در چند قدمی گذرگاه مرزی این کشور با ایران می دانند.

تاجران پاکستانی که هر سال و در شرایط عادی نزدیک به 15 هزار تن صادرات انبه به ایران دارند، این روزها نگرانند که با شرایط فعلی در گذرگاه مشترک مرزی دو کشور تنها بتوانند 800 تن انبه به کشور همسایه صادر (ایران)صادر نمایند.

روایت تجار در پاکستان حاکی است که محدودیت های زمانی برای تجارت در مرز مشترک با ایران و همچنین محدودیت تردد کامیون های مجاز صادرات انبه و سایر صیفی جات را با خطر روبرو نموده است زیرا سایر فعالیت های تجاری و حمل و نقل کامیون های حامل گاز ال پی جی باعث شده تا کامیون های حامل بار انبه نتوانند محموله ها خود را تخلیه و یا ترخیص نمایند.

بابر دُرانی یکی از صادرنمایندگان پیشرو انبه در پاکستان به رسانه های داخلی گفت: مرزی مشترک ایران و پاکستان (میرجاوه) کاملاً بسته است و فقط تنها گذرگاه مشترک باز می باشد که البته تنها سه روز در هفته با محدودیت زمانی از ساعت 8 صبح تا 14 عصر فعالیت تجاری مجاز اعلام شده است.

به گفته وی، چارچوب معین شده برای داد و ستد به قدری کوتاه است که کامیون های خالی از خاک ایران قادر به ورود به طرف پاکستانی برای بارگیری محموله های انبه نیستند زیرا ترافیک سایر فعالیت های تجاری از جمله تردد کامیون های گاز ال پی جی در محل بسیار شلوغ است.

این تاجر پاکستانی هشدار داد که کامیون های انبه در گذرگاه مشترک مرزی دو کشور بلاتکلیف مانده و خطر فاسد شدن میوه ها وجود دارد و می تواند صدمات جبران ناپذیری به صادر نمایندگان و اقتصاد کشور وارد کند.

اعضای اتحادیه صادرنمایندگان موادغذایی و سبزیجات پاکستان طی نامه ای وزیر به اعجاز احمد شاه وزیر کشور، خواهان افزایش تعداد کامیون ها برای تردد در گذرگاه مشترک مرزی با ایران به 150 دستگاه و افزایش زمان بندی و روزها در مرز شدند.

آنان با ابراز نگرانی از شرایط فعلی گفتند: محدودیت فعلی در مورد زمان و روز در گذرگاه مرزی دو کشور می تواند بیش از 714 میلیون دلار (معادل یک میلیارد روپیه) به صادرات انبه ضرر برساند.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشورمان هفته گذشته گفت: با پیگیری های این سازمان و رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و گمرک جمهوری اسلامی و شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا و در پی توافق اجرا شده با کشور پاکستان، هم اینک روزانه 75 دستگاه ناوگان باری با رعایت پروتکل های بهداشتی برای حمل کالا وارد کشور پاکستان شده و بلافاصله پس از تحویل بار به کشورمان باز می گردند.

لازم به ذکر است به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمالی توسط پاکستان از اوایل اسفند سال گذشته مبادلات مرزی بین دو کشور متوقف شد که در نتیجه آن تعداد کثیری از ناوگان باری عمدتا حامل گاز صادراتی در مرز مذکور متوقف شدند.

با پیگیری های اجرا شده توسط استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل گمرکات استان و سایر دستگاه های متولی و رایزنی های به عمل آمده توسط وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، دولت پاکستان بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری مجوز ورود محدود ناوگان به خاک خود را به وسیله مرز میرجاوه صادر نموده که این مساله تنها شامل 600 دستگاه ناوگانی است که از اسفند در مرز متوقف بوده اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1036

به "خبرنگاران محدودیت زمانی مهمترین مشکل مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محدودیت زمانی مهمترین مشکل مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید