طرز تهیه لواشک خرما در خانه

به گزارش هنجس بلاگ، لواشک خرما، عصاره تغلیظ شده میوه خرماست که با خشک کردن، می توان آن را برای مدت طولانی را نگهداری کرد. این لواشک به تنهایی طعمی شیرین دارد اما از ترکیب آن با ادویه ها و میوه های دیگر می توانید طعم های مختلفی را به این لواشک هدیه کنید.

طرز تهیه لواشک خرما در خانه

خبرنگاران | سرویس آشپزی - خشک کردن یکی از روش های نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانیست که به صورت سنتی یا صنعتی انجام می گردد. تهیه لواشک در واقع یکی از روش های خشک کردن و راهی برای استفاده مفید از میوه های شل و رسیده است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه لواشک خرما را آموزش دهیم.

طرز تهیه لواشک خرما خانگی

مواد لازم
خرما1 کیلوگرم
آب4 لیوان
نمک1/8 قاشق چایخوری

دستور تهیه

  1. خرما ها را شسته و هسته آن ها را خارج کنید، سپس در قابلمه ای ریخته و 4 لیوان آب به آن اضافه کنید.
  2. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خرما کاملا نرم گردد.
  3. پس از اینکه خرما پخته و نرم شد، حرارت را خاموش نموده و صبر کنید تا سرد گردد، سپس آن را از صافی عبور دهید تا پوست و الیاف آن گرفته گردد.
  4. برای خشک کردن لواشک، بهتر است از سینی هایی با جنس غیر فلزی مانند سینی های پلاستیکی یا ملامین بهره ببرید. در صورت استفاده از سینی فلزی، کف آن را با نایلون یا فویل بپوشانید، سپس مایه لواشک را روی آن بریزید، به گونه ای که ضخامت آن به 1 الی 2 میلی متر برسد.
  5. روی سینی را با توری نازکی بپوشانید و سپس سینی را در معرض نور خورشید قرار دهید.
  6. زمان خشک شدن لواشک خرما بسته به شدت نور خورشید 2 الی 4 روز طول می کشد.
  7. لواشک خرما زمانی آماده است که نه زیاد خشک باشد و نه خیلی نرم.
  8. لواشک خرما را پس از آماده شدن، از نایلون یا فویل جدا نموده، برش بزنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

چند نکته در طرز تهیه لواشک خرما خانگی

  • لواشک خرما به تنهایی طعمی شیرین دارد، در صورت تمایل می توانید آن را با میوه های ترشی مانند آلو و آلبالو مخلوط کنید و سپس مراحل طبخ را انجام دهید تا لواشکی با طعم ملس حاصل گردد.
  • خرما دارای طبیعتی گرم است، در صورت تمایل می توانید قبل از خشک کردن لواشک خرما، مقداری تخم گشنیز به آن اضافه کنید تا هم عطر بهتری پیدا کند و هم گرمی آن تعدیل گردد.
  • از دیگر افزودنی هایی که باعث طعم بهتر لواشک خرما می گردد، سیاه دانه است که می توانید هنگام پهن کردن مایه لواشک در سینی، روی آن بپاشید.
  • پهن کردن نایلون کف سینی فلزی هم باعث می گردد لواشک پس از خشک شدن به راحتی از کف سینی جدا گردد و هم از اکسید شدن فلز در ترکیب با اسید میوه جلوگیری می نماید.
  • لواشک خرما نه باید زیاد نرم باشد و نه زیاد خشک، زیرا نرم بودن زیاد لواشک خرما باعث کپک زدن آن می گردد و خشک شدن بیش از حد آن نیز، باعث از بین رفتن کیفیت لواشک می گردد.

خواص و مضرات لواشک

  • لواشک در واقع عصاره تغلیظ شده میوه ها و حاوی بعضی ریز مغذی ها و ویتامین های مورد احتیاج بدن است. در اثر جوشاندن میوه، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن آزاد می شوند، ولی در عوض بعضی ویتامین ها مانند ویتامین C تا حدود زیادی از بین می فرایند، بنابراین جایگزین کردن لواشک با میوه تازه اشتباه است.
  • لواشک ها سرشار از قند و مواد اسیدی هستند و کالری بالایی دارند، بنابراین باعث باز شدن اشتها و چاقی می شوند.
  • خوردن بیش از اندازه لواشک باعث از بین رفتن مینای دندان می گردد، بنابراین پس از مصرف این فراورده حتما دندان ها را با آب بشویید.
  • لواشک دارای خاصیت ملین بوده و مصرف مداوم آن باعث تنبلی روده ها خواهد شد به طوریکه با قطع مصرف، ممکن است یبوست شدیدی ایجاد گردد
  • یکی از مضرات لواشک، میزان نمک یا سدیم بالای آن است که می تواند سلامتی را به خطر اندازد، بنابراین در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

سخن آخر

لواشک خرما یکی از فراورده های لذیذ خرماست و جایگزین خوبی برای چیپس و پفک و تنقلات مضر به حساب می آید چرا که نمک کمی دارد و یک ماده غذایی باارزش است. همانطور که ملاحظه کردید طرز تهیه لواشک خرما در خانه بسیار راحت بوده و احتیاج به مهارت خاصی ندارد. شما نیز می توانید این فرآورده را در منزل درست کنید و به عنوان یک میان وعده مغذی مورد استفاده قرار دهید. تجربیات و سوالاتتان را می توانید به وسیله بخش ارسال نظر با ما و دیگر مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب طرز تهیه انواع لواشک خانگی را نیز از سری مقالات آشپزی خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3200

به "طرز تهیه لواشک خرما در خانه" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه لواشک خرما در خانه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لواشک خرما در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید