طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر

به گزارش هنجس بلاگ، مرغ شکم پر با رب انار یکی از روش های پرطرفدار پخت مرغ شکم پر بریان و جزو غذاهای خوشمزه با مرغ است. مرغ شکم پر معمولا بدون رب انار طبخ می گردد و در کل جهان هم این مدل مرغ شکم پر محبوب است، اما وقتی پای رب انار به این غذا باز می گردد، مرغ شکم پر، رنگ و بوی شمال ایران را به خودش می گیرد. معمولا شمالی ها شکم این مدل مرغ بریان شکم پر با رب انار را با سبزیجات بومی و محلی پر می نمایند اما از سبزیجات معطر دلخواه و در دسترس هم می توان در تهیه آن استفاده کرد. بعلاوه یکی از مزیت های مرغ شکم پر با رب انار این است که هم می توانید آن را در فر درست کنید و هم آن را در قابلمه بپزید. در این مقاله از در به طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار در فر و قابلمه به عنوان یک می پردازیم و نکات و فوت و فن های کاربردی آن را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر

مواد لازم برای مرینیت مرغ شکم پر با رب انار

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
مرغ کامل1 عدد میانه
نمک1 قاشق غذاخوری
پیاز4 عدد
زردچوبه1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاهنصف قاشق غذاخوری
پودر سیر2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای داخل شکم مرغ

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
سبزی مخصوص مرغ شکم پر (گشنیز، جعفری، نعناع تازه)300 گرم
پیاز (برای پیاز داغ)4 عدد میانه
سیر (برای سیر داغ)3 حبه
مغر گردو (ریز خرد شده)2 قاشق غذاخوری
رب انار ملسنصف لیوان فرانسوی دسته دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

مواد لازم برای رومال مرغ شکم پر

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
زعفران (دم نموده غلیظ)2 قاشق غذاخوری
کره2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای سس روی مرغ شکم پر

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
پیاز2 عدد
رب گوجه فرنگی2 تا 3 قاشق غذاخوری
آب جوش1 لیوان فرانسوی دسته دار
آب لیموترش تازه یا آبلیمو1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

مدت زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت مرغ شکم پر با رب انار: 2 ساعت

مراحل طرز تهیه مرغ شکم پر برای مهمانی

برای درست کردن مرغ شکم با رب انار، ابتدا باید با ادویه ها را بگیرید. سپس مواد داخل شکم مرغ را آماده نموده و شکم مرغ را با آن پر کنید. شکم مرغ را با نخ و سوزن ببندید و در فر بگذارید تا بپزد و سرخ گردد. برای اینکه مراحل پخت این غذای مجلسی و خوشمزه را به ترتیب یاد بگیرید، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول: مرغ را مرینیت کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار باید فرایند را انجام دهید. از شب قبل یا حداقل 4 ساعت قبل از پخت مرغ با پوست، در یک کاسه زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و ادویه های دلخواه خود را بریزید و با هم مخلوط کنید.

از این ادویه ها روی سطح و داخل مرغ بمالید تا همه جای آن به این ادویه ها آغشته گردد. مراقب باشید پوست مرغ سالم بماند و آسیب نبیند. مرغ را در یک کاسه بزرگ یا قابلمه بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال بگذارید.

در صورت تمایل می توانید گوشت مرغ، زردچوبه، نمک، پودر سیر و فلفل سیاه را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: مواد داخل مرغ شکم پر را آماده کنید

در این فاصله مواد شکم پر کردن مرغ را درست کنید. برای آماده کردن مواد داخل مرغ، ابتدا سبزی های تازه را پاک کنید و بشویید. سبزی ها را خیلی ریز خرد کنید و در یک ظرف جداگانه بریزید. سپس 2 عدد از پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید (می توانید پیاز را رنده هم بکنید و آب اضافه آن را جدا کنید). سیر تازه را هم بعد از پوست گرفتن، پوره و له کنید.

مرحله سوم: مواد داخل مرغ شکم پر را تفت دهید

در یک تابه مناسب، کمی روغن سرخ کردنی بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید پیازها طلایی و سبک شوند. اگر آنها را رنده نموده اید، صبر کنید تا آب پیازها روی حرارت کشیده شوند و رنگشان به طلایی بزند.

سپس سیر را هم تفت دهید. در ادامه سبزی های ساطوری خرد شده را به تابه اضافه کنید و تا حدی تفت دهید که آب آن ها کشیده گردد و رنگشان کمی تغییر کند ولی سیاه نگردد. در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه هم به سبزی ها اضافه نموده و تفت دهید.

در صورت تمایل می توانید پیاز داغ منجمد و سیر داغ آماده را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: مغز گردو و رب انار را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار، ابتدا فر را روشن و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. سپس مغز گردو را ریز خرد کنید و همراه با رب انار ملس به سبزی های داخل تابه بیفزایید. مواد را به هم بزنید و کمی تفت دهید تا خامی گردو و رب انار گرفته گردد. در نهایت حرارت را خاموش کنید و مواد برای داخل شکم مرغ را کنار بگذارید تا کاملا سرد شوند و از دما بیفتند.

در صورت تمایل می توانید رب انار و مغز گردو را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله پنجم: شکم مرغ را با مواد سرخ شده پر کنید

در این مرحله، پاهای مرغ را با نخ نسوز آشپزی ببندید و مواد میانی که تفت دادید را در شکم مرغ بریزید. شکم مرغ را با نخ و سوزن بدوزید و پاهای مرغ را با خلال دندان به هم وصل کنید. مرغ پر شده را کنار بگذارید. دو عدد پیاز را هم پوست بگیرید و به صورت حلقه ای برش بزنید. پیازها را کف سینی به صورت مرتب بچینید و مرغ را روی آن ها قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ لونگی در فر و قابلمه

مرحله ششم: مرغ شکم پر را در فر بپزید

بعد از اینکه فر داغ شد، سینی فر حاوی مرغ شکم پر را در آن قرار دهید. یک کاسه یا لیوان را تا نیمه آب کنید و کف سینی بریزید و درب فر را ببندید. به مدت 1 ساعت صبر کنید تا مرغ مغز پخت گردد. در این مدت درب فر را باز نکنید. بعد از 1 ساعت مواد رومال مرغ شکم پر یعنی ترکیب کره ذوب شده و زعفران دم نموده را با برس روی تمام سطح مرغ بمالید تا طلایی و خوشرنگ گردد. دوباره درب فر را ببندید.

مرحله هفتم: سس روی مرغ شکم پر را درست کنید

در این مرحله، سس مرغ شکم پر را آماده کنید. رب گوجه را در یک تابه بریزید و با آب جوش، آب لیموترش تازه یا آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنید. اجازه دهید مواد حرارت ببینند و غلیظ شوند.

در صورت تمایل می توانید کره، زعفران، رب گوجه و آبلیمو را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله آخر: مرغ شکم پر با رب انار را سرو کنید

30 دقیقه بعد دوباره درب فر را باز کنید و دوباره روی مرغ ترکیب مواد رومال یعنی کره و زعفران را بمالید. 30 دقیقه دیگر مرغ را در فر بپزید. بعد از آماده شدن، مرغ را از فر بیرون بیاورید، نخ آشپزی را از مرغ جدا کنید و سسی که با رب گوجه درست نموده بودید یا را هم در کنار آن سرو کنید. نوش جان!

روش تهیه مرغ شکم پر با رب انار بدون فر در قابلمه

برای درست کردن مرغ شکم پر با رب انار بدون فر در قابلمه یا ماهیتابه، بعد از اینکه مثل روش بالا مواد داخل مرغ را آماده کردید و داخل شکم مرغ ریختید، آن را بدوزید و مرغ را در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید.

اجازه دهید همه اطراف مرغ سرخ گردد. سپس کف یک قابلمه را پیازهای حلقه ای بچینید و سس مرغ که با گوجه فرنگی درست می کنید را اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید مرغ به آرامی بپزد و نرم گردد. حدود 2 ساعت زمان برای پخت مرغ شکم پر با رب انار در قابلمه احتیاج است.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار

  • در طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار حتما باید پوست روی مرغ سالم و بدون خراشیدگی بماند. پس در هنگام مزه دار کردن مرغ، حواستان باشد که به پوست آن آسیبی وارد نگردد.
  • قبل از این که مرغ با مواد مختلف انباشته و پر کنید، باید بوی زهم آن را بگیرید. بهتر است برای اطمینان از گرفته شدن این بو، از شب قبل اقدام به مزه دار کردن مرغ کنید.
  • هر چه مقدار مرغی که برای این غذا انتخاب می کنید، کوچک تر باشد، بهتر است. چون هم راحت تر می پزد و تردتر می گردد و هم اینکه مرغ های کوچک تر، بوی زهم کمتری دارند. می دانید وزن استاندارد مرغ سالم چقدر است؟
  • در مواد میانی مرغ شکم پر می توانید از زرشک تازه، کشمش، گردوی خرد شده، برگه زردآلو و … بنا به طبع و مواد در دسترستان بهره ببرید.
  • استفاده از سبزیجات معطر شمالی برای درست کردن مرغ شکم پر با رب انار می تواند طعم متفاوت و لذیذی به آن بدهد ولی در صورت دلخواه می توانید از گشنیز، جعفری و نعناع هم بهره ببرید.
  • مطمئن ترین راه برای باز نشدن شکم مرغ و بیرون نریختن مواد داخل آن، دوختن یا بستن مرغ با نخ نسوز آشپزی است. بعد از پخت غذا هم نخ را از مرغ بیرون بکشید و بعد آن را سرو کنید.
  • مرغ شکم پر یک غذای عالی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ بریان رستورانی

فوت و فن های خوشمزه شدن مرغ شکم پر با رب انار

چطور با آب و سرکه بوی زهم مرغ شکم پر را بگیریم؟

یک روش گرفتن بوی ضخم مرغ به کار بردن سرکه سفید است. استفاده از سرکه سفید در طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار، هم بافت گوشت را تردتر می نماید و هم بوی زهم آن را می گیرد. در این روش، مرغ را با پوست، در یک قابلمه آب بگذارید و به آب، نمک و سرکه اضافه کنید. 3 ساعت مرغ را در این محلول بگذارید و بعد آن را بشویید. سپس ادویه ها را روی سطح بیرونی و داخل مرغ بمالید تا مزه دار گردد. روی مرغ را بپوشانید و مجددا را به یخچال برگردانید و حداقل 2 ساعت صبر کنید تا ادویه ها به خورد مرغ بروند.

ترکیب سبزی مرغ شکم چیست؟

برای سبزی مرغ شکم پر می توانید از سبزیجات محلی و بومی منطقه ای که در آن زندگی می کنید، بهره ببرید. ولی اگر به سبزی محلی دسترسی ندارید، در صورت دلخواه می توانید ترکیب از گشنیز، جعفری و نعناع در طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار به کار ببرید.

چرا مرغ شکم پر سفت می گردد؟

برای درست کردن مرغ شکم پر برترین مرغ مرغ سایز است که در مقاله وزن استاندارد مرغ به آن اشاره نموده ایم. برای درست کردن مرغ شکم پر بهتر است وزن مرغ بین 1 و نیم تا نهایتا 2 کیلوگرم باشد. اگر وزن مرغ بیشتر از این مقدار باشد، گوشت مرغ به خوبی مغزپخت نمی گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 خرداد 1403 بروزرسانی: 22 خرداد 1403 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3989

به "طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید