فارس در راستا تکمیل زنجیره صنعت فولاد

به گزارش هنجس بلاگ، بهره برداری از دو گام از مراحل توسعه مجتمع ذوب آهن پاسارگاد شهرستان کوار نویدبخش گام های پایانی فارس در راستا تکمیل زنجیره صنعت فولاد است.

فارس در راستا تکمیل زنجیره صنعت فولاد

به گزارش از ، یک هفته پس از بهره برداری از طرح های حوزه وزارت نیرو در بخش های آب، فاضلاب و انرژی خورشیدی در استان فارس در ارتباط از راه دور رئیس جمهوری، پنجشنبه 19 تیرماه نوبت به سومین برنامه افتتاح ویدیوکنفرانسی در شهرستان کوار و در حوزه صنعت فولاد رسید.

رئیس جمهوری همچنین پیش از این اردیبهشت ماه گذشته در ارتباط ویدیوکنفرانس دستور بهره برداری از طرح های ملی جنوب فارس در شهرستان لامرد را صادر کرد.

طرح های توسعه مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار استان فارس (40 کیلومتری جنوب شرقی شیراز)، شامل فراوری آهن اسفنجی و گندله سازی روز پنجشنبه 19 تیرماه جاری به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

دستور شروع عملیات ساخت این طرح ها را نیز رئیس جمهوری در فروردین ماه 96 صادر نموده بود.

مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد در شهرستان کوار شامل چهار مرحله توسعه است که ساخت آن، سال 84 توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوز های قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع شد.

بنا بر اعلام داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحد فراوری فولاد این مجتمع با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تن در سال، سال 1392 به بهره برداری رسید.

بر این اساس، برای اجرای گام نخست این طرح، 69 میلیون یورو و 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفت که اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و 193 نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای حدود 12 هزار نفر را در پی داشت.

در سال 98 نیز واحد گاززدایی و کربن زدایی در خلأ این کارخانه به بهره برداری رسید.

گام دوم این مجتمع در قالب فراوری آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه یک میلیون و 800 هزار تن پنجشنبه 19 تیرماه با دستور از راه دور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

این مرحله از توسعه مجتمع با سرمایه گذاری 139 میلیون یورو و 199 میلیارد تومان در مدت سه سال به سرانجام رسید تا یک هزار و 870 نیروی جدید در این بخش مجتمع مشغول به کار شوند و به صورت غیرمستقیم نیز 20 هزار نفر از مواهب اشتغال این طرح بهره مند شدند.

مراحل بعدی توسعه این مجتمع شامل بخش های گندله سازی و کنستانتره است که پنجشنبه 19 تیرماه، بخش گندله سازی به بهره برداری رسید و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید بهره برداری از بخش کنستانتره در صورت تامین منابع معدنی مورد احتیاج را تا سرانجام سال جاری عنوان نمود.

ظرفیت فراوری گندله این مجتمع که پنجشنبه به بهره برداری رسید، سالانه سه میلیون و 500 هزار تن و ظرفیت فراوری سالانه بخش کنستانتره در زمان افتتاح دو میلیون و 500 هزار تن بود.

برای اجرای این مرحله از توسعه این مجتمع نیز 141 میلیون یورو و 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری و تجهیزات توسط بخش خصوصی از خارج کشور تامین شده است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهره برداری از بخش کنستانتره این مجتمع احتیاجمند تامین سنگ معدن است که نامه ای در این زمینه برای طرح در هیات دولت و اخذ مجوز مربوطه به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده است.

بنا بر اعلام مسوولان استان فارس، تکمیل زنجیره صنعت فولاد از مراحل شروعین یعنی استخراج معدن تا فراوری و فرآوری در مراحل بعدی در سال های گذشته در دستور کار دولت بوده و سرمایه گذار بخش خصوصی در این راستا، سرمایه گذاری گسترده ارزی و ریالی انجام داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: یکی از مهمترین برنامه های این سازمان برای واحد های فولادی در سطح استان این است که چرخه زنجیره فولادی را در استان تکمیل کنیم.

حمیدرضا ایزدی گفت: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم از معادن سنگ آهن استان بهره برداری کنیم، در شمال و شمال شرق استان فارس معادن سنگ آهن داریم که باید شرایط آن فراهم گردد تا واحد فولادی بتوانند از معادن سنگ آهن استفاده و کنسانتره فراوری نمایند.

ایزدی اضافه نمود: در نهایت چرخه فولادی تکمیل می گردد و از آن طرف شمش را به محصولات فولادی تبدیل می کنیم.

معاون امورمعادن وزیر صنعت، معدن و تجارت در گزارشی به رئیس جمهوری در آیین افتتاح ویدیوکنفرانس این طرح های ملی گفت: در ارتباط با واحد کنسانتره نیز همه طرح های مهندسی اجرا شده و تجهیزات و ماشین آلات از خارج از کشور وارد شده و تنها موضوع معدن و صنعت معدن است به دلیل اینکه کنسانتره احتیاج دارد صنعت آن معین باشد تا بتوانند ساخت و ساز آن را ادامه دهند.

داریوش اسماعیلی اضافه نمود: در این زمینه اقداماتی انجام شده و روز چهارشنبه 18 تیرماه جاری، نامه ای همراه با پیشنهاد مصوبه ای به معاون اول رییس جمهوری برای طرح در جلسه هیات دولت تقدیم شد که امیدواریم در هفته آینده این موضوع حل گردد تا بتوانیم تا سرانجام سال جاری شاهد بهره برداری از فراوری کنسانتره در شهرستان کوار باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این باره شرح داد: مرحله بعدی مجتمع فولاد ذوب آهن پاسارگاد در مورد فراوری کنسانتره است یعنی سنگ آهن را تبدیل به کنسانتره کند و بعد کنسانتره تبدیل به گندله و در نهایت تبدیل به آهن اسفنجی و شمش فولادی گردد.

ایزدی اضافه نمود: مرحله نهایی این طرح فراوری محصولات فولادی و میلگرد آلیاژی از شمش فولادی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در حال حاضر تنها زنجیره ای که در مجتمع فولاد پاسارگاد در حال برنامه ریزی و انجام است بخش کنسانتره و بخش میلگرد است که این بخش نیز در افق سال 1401 تحقق پیدا می نماید و زنجیره فولادی استان فارس تکمیل می گردد.

ایزدی اضافه نمود: حداقل تا 2 سال آینده شاهد تکمیل این زنجیره خواهیم بود و همهتلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس این است که بتواند زنجیره فولادی را در استان فارس تکمیل کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: یکی از برنامه های این سازمان این است که صنایع پایین دستی محصولات فولادی را در کنار مجتمع فولاد ذوب آهن پاسارگاد داشته باشیم.

ایزدی اضافه نمود: یکی از اهداف ما ایجاد شهرک صنعتی تخصصی فولاد است تا واحد های پایین دستی فراورینماینده پیچ و مهره های آلیاژی و الکترود های آلیاژی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع مهم استفاده می شوند در این شهرک فعال شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در حال حاضر با دستور استاندار فارس مراحل واگذاری زمین به شرکت شهرک های صنعتی در حال اجرا است تا شهرک صنعتی تخصصی فولاد ایجاد گردد.

بنا بر اعلام مسوولان، کل اشتغالزایی مستقیم انجام شده در بخش های فراوری شمش فولادی، گندله سازی و آهن اسفنجی مجتمع ذوب آهن پاسارگاد شهرستان کوار تا به امروز حدود سه هزار نفر بوده است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، یکی از ویژگی های مهم پروژه ذوب آهن پاسارگاد اشتغال غیرمستقیمی است که ایجاد می نماید یعنی به ازای هر اشتغال مستقیم در طرح های فولادی 10 تا 12 اشتغال غیرمستقیم ایجاد می گردد یعنی بیش از 27 هزار اشتغال غیرمستقیم تا به امروز در این مجتمع ایجاد شده است.

ایزدی اضافه نمود: در منطقه محروم کوار این میزان اشتغال، رقم بزرگی است که قطعا با اجرای طرح های توسعه آینده این واحد، باز هم شاهد رونق هرچه بیشتر در این منطقه خواهیم بود.

استاندار فارس نیز با اشاره به ارز آوری و اشتغالزایی بالای صنعت فولاد گفت: با هدف توسعه این صنعت در استان، تسهیل در امور اجرایی و سرمایه گذاری در این حوزه در فارس در دستور کار واقع شده است.

عنایت الله رحیمی اضافه نمود: طرح فراوری آهن اسفنجی و گندله سازی این مجتمع زمینه ساز تحولات قابل توجهی در استان خواهد بود.

فرماندار شهرستان کوار نیز با اشاره به بهره برداری طرح های توسعه ای مجتمع فولاد پاسارگاد با دستور از راه دور رییس جمهوری در این شهرستان گفت: توسعه صنعت فولاد در برطرف محرومیت در کوار تاثیرگذار بوده است.

اشکان کاظمی اضافه نمود: قطعا اشتغال ایجاد شده در این طرح ها، در تامین و ارتقای سطح امنیت شهرستان کوار تاثیر خیلی خوبی دارد.

فرماندار کوار گفت: مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد از ابتدا تا به امروز حدود سه هزار شغل مستقیم ایجاد نموده که بخشی از افراد شاغل در این مجتمع از نیرو های بومی شهرستان هستند که این مساله به برطرف مشکل بیکاری در شهرستان یاری نموده است.

کاظمی اضافه نمود: برطرف احتیاجمندی ها و اقلام مورد احتیاج این مجتمع به وسیله شهرستان کوار، باعث شده یکسری کارگاه ها و مغازه ها و شرکت هایی در شهرستان ایجاد شوند که هم در فراوری سرمایه و هم در برطرف محرومیت تاثیر دارد.

شهرستان کوار در 40 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1314

به "فارس در راستا تکمیل زنجیره صنعت فولاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس در راستا تکمیل زنجیره صنعت فولاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید