مراحل جدید مرمت کارخانه تاریخی پنبه پاک کنی گرمسار شروع شد

به گزارش هنجس بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حسین خواجه بیدختی گفت: در فاز جدید مرمت بنای تاریخی کارخانه پنبه پاک کنی گرمسار، تا کنون 40 درصد از دیوار غربی کارخانه مرمت شده است.

مراحل جدید مرمت کارخانه تاریخی پنبه پاک کنی گرمسار شروع شد

جهت دریافت خدمات اجرای سایبان پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

وی از مرمت و ساماندهی بازارچه صنایع دستی واقع در این کارخانه نیز اطلاع داد و گفت: این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در سال گذشته فاز اول مرمت این بنای تاریخی شامل اندود و سفیدکاری دیوارها، تعمیر درها و پنجره ها، نصب شیشه، نقاشی درها و پنجره ها، سیم کشی و کابل کشی، نصب روشنایی به شکل اولیه، تمیزکاری و چیدمان وسایل کارخانه و دستگاه ها و ... انجام شد.

خواجه بیدختی از انتقال اداره میراث فرهنگی گرمسار به این بنای تاریخی همزمان با هفته گردشگری اطلاع داد و گفت: این کارخانه تاریخی قابلیت بالایی در زمینه جذب گردشگر دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه پنبه پاک کنی گرمسار در سال 1304 هجری شمسی فعالیت خود ر ا شروع نموده است، گفت: مساحت این کارخانه بالغ بر چهار هزار متر مربع است و شامل قسمت های مختلفی از جمله بخش کارگذاری موتورها، انبار پنبه، بخش تبدیل پنبه و ... است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم شهرستان گرمسار واقع شده و در دو طبقه و با پلان مستطیل شکل ساخته شده است.

خواجه بیدختی در پایان اضافه کرد: نمای ساختمان کارخانه پنبه پاک کنی گرمسار بسیار ساده است و فقط در لبه فوقانی آن کنگره های آجری در یک ردیف دور تا دور ساختمان به غیر از ضلع جنوبی آن وجود دارد.

مصالح تشکیل دهنده اصلی در انبارها خشت و گل است که یک ردیف آجر، نمای خارجی ستون های آن را شامل می گردد که در نگاه اول به نظر کاروانسرایی درون شهری می رسد که بعدها تغییر کاربری پیدا نموده اما از همان ابتدا به عنوان انبار پنبه ساخته شده است و الگوی ساخت آن از پلان کاروانسراهای این منطقه نشات گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 222

به "مراحل جدید مرمت کارخانه تاریخی پنبه پاک کنی گرمسار شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل جدید مرمت کارخانه تاریخی پنبه پاک کنی گرمسار شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید