کردستان عراق، اظهارات سیاستمدار کُرد درباره روابط با ایران، درخواست 14 شخصیت برای استعفای کابینه بارزانی

به گزارش هنجس بلاگ، چهارده شخصیت اقلیم کردستان عراق خواهان استعفای کابینه خرسند بارزانی شده اند. همزمان یک عضو کُرد مجلس عراق نیز با تأکید بر شکست دولت محلی اربیل گفته است که اقلیم کردستان بدون تکیه بر بغداد قادر به تأمین معیشت مردم نخواهد بود.

کردستان عراق، اظهارات سیاستمدار کُرد درباره روابط با ایران، درخواست 14 شخصیت برای استعفای کابینه بارزانی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اقدام دولت محلی اقلیم کردستان در کاهش مجدد حقوق کارمندان موجی از اعتراضات شخصیت ها و احزاب سیاسی را نسبت به عملکرد خرسند بارزانی نخست وزیر حکومت محلی به دنبال داشته است. عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان، تظاهرات مردمی را نسبت به این شرایط محتمل دانسته است و یک عضو کُرد مجلس عراق نیز خواستار آن شده است که با تحویل منابع درآمدی اقلیم به دولت مرکزی، حقوق کارمندان کُرد از سوی بغداد پرداخت گردد.

اظهارات امیر جماعت اسلامی کردستان در مورد روابط با ایران

امیر جماعت اسلامی کردستان در ملاقات سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل با وی به روابط عمیق کشورمان و اکراد عراقی اشاره نمود.

علی باپیر در ملاقات با نصرالله رشنودی گفت: از زمان مبارزات اکراد عراقی علیه رژیم صدام تا به امروز و در مقاطع مختلف، همکاری و روابط محبت آمیز ای از سوی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای احترام متقابل وجود داشته است.

وی اظهار داشت: ایران به خوبی از این روابط و مواضع خود در قبال اقلیم کردستان عراق پاسداری نموده است.

روابط دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق در بدترین حالت واقع شده است

یک عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی در مورد مسائل داخلی اقلیم کردستان عراق اظهارنظر نموده است.

آراس شیخ جنگی که به عنوان مشاور ارشد برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز فعالیت می نماید، اعلام نموده است که روابط دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق در بدترین حالت خود واقع شده است و بارزانی و سران اصلی حزب دموکرات اعلام نموده اند که با تیم رهبری جدید اتحادیه میهنی تعامل نخواهند کرد.

شیخ جنگی خروج اتحادیه میهنی را از کابینه ائتلافی خرسند بارزانی به مراتب بهتر از شرایط کنونی دانسته و اعلام نموده است که قباد طالبانی معاون کنونی نخست وزیر اقلیم و تیم وزرای اتحادیه میهنی قادر به برطرف مسائل کنونی نیستند و زمان بازخواست آنها از سوی حزب فرا رسیده است.

این عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی با رد برنامه حکومت اقلیم برای کاهش مجدد حقوق کارمندان این منطقه گفته است: هر آن احتمال تظاهرات مردمی در اقلیم کردستان وجود دارد و تعجب نکنید که در صف نخست تظاهرات کنندگان باشم.

وی در مورد اعزام مجدد هیئت کُردی به بغداد هم گفته است که باید اقلیم کردستان از مواضع خود در قبال دولت مرکزی عراق کوتاه بیاید.

درخواست 14 شخصیت کردستان عراق برای استعفای کابینه محلی

شماری از شخصیت های اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای خواستار استعفای کابینه محلی به ریاست خرسند بارزانی شده اند.

در بیانیه ای که نام 14 شخصیت اقلیم کردستان در آن دیده می گردد، آمده است که ضروری است حاکمیت بدون خدمات رسانی به مردم انتها یابد، حکومت اقلیم در برطرف مسائل اساسی این منطقه با شکست روبه رو شده است، زمان آن فرا رسیده است که فساد اقتصادی و ستم در حق مردم به سرانجام برسد.

شخصیت های اقلیم کردستان به مسئولان حکومت محلی توصیه نموده اند که با اعلام استعفا و قبول شکست، مانع از تحمیل شرایط به مراتب وخیمتر علیه مردم کردستان عراق شوند.

عضو کُرد مجلس عراق: اقلیم بدون بغداد قادر به تأمین معیشت مردم نیست

یک عضو کُرد مجلس عراق تأکید نموده است که حکومت اقلیم کردستان در ارائه خدمات به مردم و تأمین معیشت آنان با شکست روبرو شده است.

ریبوار کریم محمود در پیامی خطاب به مسئولان ارشد حکومت اقلیم کردستان آورده است: بدون بغداد قادر به تأمین معیشت مردم نخواهید بود و زمان آن فرا رسیده است که حقوق کارمندان کُرد از سوی دولت مرکزی عراق پرداخت گردد.

وی با اعلام شکست حکومت اقلیم کردستان تأکید نموده است که اقدام اخیر اربیل در کاهش مجدد حقوق کارمندان می تواند زمینه سقوط حکومت محلی را فراهم کند.

ریبوار کریم به مسئولان حکومت اقلیم یادآوری نموده است که تحویل منابع درآمدی به بغداد و پرداخت حقوق کارمندان کُرد از سوی دولت مرکزی می تواند بهترین راه چاره برون رفت از شرایط کنونی باشد.

سیاستمدار کُرد عراقی: مسائل اصلی میان اربیل و بغداد هنوز چاره یابی نشده است

نماینده اسبق مجلس عراق تأکید نموده است که تا حل وفصل نهایی مسائل میان اربیل و بغداد نمی توان به مذاکرات کنونی امیدوار بود.

محمود عثمان در گفتگویی اعلام نموده است که اختلاف نظرهای اساسی میان اقلیم کردستان در مورد پرونده نفتی و فدرالیسم وجود دارد و سفرهای مکرر هیئت های کُردی به بغداد تا به امروز به چاره یابی انبوه مسائل میان دو طرف منجر نشده است.

به گفته این سیاستمدار کُرد، عراق خواستار آن است که نفت اقلیم به وسیله شرکت سومو روانه بازارهای جهانی گردد و دولت اقلیم نیز در پی آن است که بخشی از نفت خود را به وسیله خط لوله نفتی به ترکیه ارسال کند، این مشکل نیز تا به امروز لاینحل مانده است.

وی همچنین گفته است که یکی دیگر از مسائل به موضوع فدرالیسم مربوط می گردد، دولت اقلیم کردستان تأکید نموده است که قانون فدرالیسم باید اجرایی گردد اما دولت مرکزی عراق کوشش می نماید که تمرکززدایی اداری به اربیل اعطا گردد و در بغداد دولت قدرتمند مرکزی حاکمیت داشته باشد.

.+

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1205

به "کردستان عراق، اظهارات سیاستمدار کُرد درباره روابط با ایران، درخواست 14 شخصیت برای استعفای کابینه بارزانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کردستان عراق، اظهارات سیاستمدار کُرد درباره روابط با ایران، درخواست 14 شخصیت برای استعفای کابینه بارزانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید