کوراند، جیپ یا مرسدس بنز؟

به گزارش هنجس بلاگ، یکی از خودروهای کمتر شناخته شده صنعت اتومبیل سازی کره که از خلال همکاری شرکت کوچک سانگ یانگ با برند معتبر مرسدس بنز شکل گرفت، شاسی بلند آفرودر و زمخت کوراندو بود که در نسل های بعدی به کل تغییر ماهیت داد و به کراس اووری کامپکت بدل شد. کوراندو در حالی طی سال های 2004 تا 2007 (1386 تا 1388) وارد ایران شد که هم اینک نسل چهارم آن به عنوان اتومبیلی مدرن و مالی در بازارهای جهانی شرایط فروش مطلوبی دارد. ما اما با برگشت به گذشته سعی داریم روی انتخاب خودروهای حاضر در بازار ایران که ارزش استفاده مجدد دارند، مانور دهیم. کوراندو مونتاژ بن رو یکی از خودروهایی است که به لطف استفاده از موتور 3200سی سی ساخت مرسدس بنز توان بالایی برای استفاده به عنوان یک شاسی بلند سریع و نسبتا ارزان را دارد. خودرویی که با اندکی تزئینات هم ظاهری ورزشی به خود می گیرد و هم دوامی بالاتر از حد انتظار را از خود ارائه می نماید. اینجا در سه بخش متعلقات فنی، سطح طراحی داخلی و خارجی و ارزش خرید کوراندو را آنالیز خواهیم کرد.

کوراند، جیپ یا مرسدس بنز؟

کابین، سرد و بی روح و بادوام

از کوراندو نه قطع امید کنید و نه به دلیل پرداخت 175 میلیونی ناامید باشید. واقعیت را بخواهید، داخل کوراندو کاملاً ساده و معمولی است و داشبورد آن از طراحی کاملا یکنواختی برخوردار است، به طوری که خطوط طراحی در دو سمت (راننده و شاگرد) یکسان بوده و تفاوت فقط در جانمایی کیلومترشمار و فرمان و در سمت دیگر جانمایی مخزن (در بعضی نمونه ها کیسه هوا) است. قسمت میانی داشبورد که ادوات گرمایش و سرمایش، ورودی های هوا و سیستم پخش را شامل می گردد، ساده است که در امتداد آن به دنده و کنسول میانی متصل است. بر خلاف قسمت های دیگر که مواد به کار رفته کیفیتی معمولی دارند، صندلی ها شما را از لحاظ کیفیت و در بر گیرندگی بدن هنگام رانندگی راضی نموده و کاملاً بزرگ هستند که برای جثه های بزرگ هم مناسب است.

صندلی های عقب نیز قابلیت تنظیم زاویه پشتی را دارند که به راحتی سرنشینان عقب می افزاید و بسته به احتیاج قابلیت جمع شدن نیز دارند. بعضی امکانات پایه کوراندو شامل کولر، گرمکن شیشه عقب و آینه ها، آینه های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، تنظیم کاسه چراغ جلو، چراغ احتیاط درها، قفل مرکزی و فرمان و دسته دنده چرمی می گردد. کیسه هوا در کوراندو یک عدد در سمت راننده است و در بعضی مدل ها علاوه بر آن سمت شاگرد نیز دارای کیسه هواست. در کل می توان گفت داخل کوراندو جذابیت چندانی برای راننده و سرنشینان ندارد.

کوراندو؛ جیپ چندرگه

کور اندو خودرویی سه در با چهره ای ساده است که خطوط بدنه خیلی ساده و مستقیم طراحی شده و انسان را در اولین برخورد یاد انواع هندی برند جیپ می اندازد که نه ظاهر چندان جذابی داشته و نه خیلی بدقیافه هستند. البته کمی اگر در این محصول دقیق شویم بعضی نشانه های ظاهری نسل اول تویوتا اف جی را هم در این خودرو می توانیم ببینیم. چراغ های جلو کاملاً دایره ای و نزدیک به هم بوده و راهنماها به صورت جداگانه تا گل گیرها امتداد یافته و بیش از حد کشیده هستند. گل گیرهای جلو کاملاً برجسته و صاف است که به صورت سطحی افقی به در کاپوت می رسند. برای هماهنگی گل گیرهای عقب نیز شکلی حجیم به خود گرفته اند که این برجستگی قبل از درها پایان می یابند و روی درهای کناری فقط خطی مستقیمی به چشم می خورد که از انتهای خودرو تا جلو ادامه یافته و به خط جدایش کاپوت می رسد.

نمای عقب نیز ساده طراحی شده ولی نسبت به جلو ظاهر مطلوب تری دارد. چرخ زاپاس روی در پشتی قرار گرفته است که توسط قاب پوشیده شده است. سپرهای جلو، عقب و رکاب هم کاملاً ساده با ارتفاع زیاد از سطح زمین طراحی شده اند که عبور از موانع و ناهمواری ها را راحت تر می نماید. در نمونه مورد آزمایش هفت صبح، این خودرو با قابلیت سقف جمع شونده مورد توجه قرار گرفته که لذت سواری با کوراندو در تابستان و بهار را دوچندان می نماید. طول، عرض و ارتفاع کوراندو برابر 4.33، 1.84 و 1.84 میلی متر است. امتیاز متوسط و مناسبی را به سانگ یانگ کوراندو بدهیم.

بخش فنی

با وزن 1790 کیلوگرم و توان جابه جایی چهار سرنشین، کوراندو در نسخه 3200سی سی احتیاجمند نیرویی فراتر از یک پیشرانه معمول است. موردی که با یاری مرسدس بنز رفع شده و منجر به عرضه 220 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور به راننده شده است. اعدادی که به خوبی برای جابه جایی این جیپ چندرگه کره ای کفایت می نمایند. به رغم مصرف بالای سوخت این پیشرانه (12 تا 14 لیتر)، کوراندو راحت دور می گیرد و به لطف جعبه دنده چهار سرعته و قفل دیفرانسیل در اغلب مسیرهای سنگلاخی یا گلی سربلند بیرون می آید. رینگ و لاستیک 16 اینچی در کنار سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ به تقویت صندلی این خودرو در زمینه آفرود یاری نموده؛ گرچه این گفته به معنی همسطح بودن کوراندو با خودروهایی نظیر پرادو نیست.

ارزش خرید

با قیمتی نزدیک در بازه 150 تا 200 میلیون تومان، کوراندو قادر است بعضی از احتیاجهای خریدارانش از جمله در بخش آفرود و لذت رانندگی را رفع کند اما افزایش قیمت بنزین باعث شده تا کمتر کسی جرات استفاده از این هیولای بنزین خوار را داشته باشد. با توجه به جمیع جهات از طراحی تا دوام و راحتی و کارایی، کوراندو را نباید خرید، فقط باید از دور نظاره گر آفرود این قوچ وحشی بود.

منبع: دیوار
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 115

به "کوراند، جیپ یا مرسدس بنز؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "کوراند، جیپ یا مرسدس بنز؟" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوراند، جیپ یا مرسدس بنز؟"

1 دیدگاه

مهران داودی 16 فروردین 1399

ماشین خوبیه..... وزنش مناسبه...موتور خوبی واسش انتخاب شد... اما خب پر مصرفه

پاسخ به مهران داودی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید