گردان: مجوز تولید اقلام بهداشتی یک روزه صادر می شود ، واحدهای تولیدی ماسک و ضدعفونی کننده با تمام ظرفیت و سه شیفت کار می کنند

به گزارش هنجس بلاگ، مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت گفت: عمده وظیفه وزارت صنعت در بخش تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز برای عدم ابتلا به بیماری کرونا فراهم سازی مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی و تاکید بر افزایش زمان و ظرفیت کاری است بنحوی که واحد های تولیدی سه شیفته کار می کنند.

گردان: مجوز تولید اقلام بهداشتی یک روزه صادر می شود ، واحدهای تولیدی ماسک و ضدعفونی کننده با تمام ظرفیت و سه شیفت کار می کنند

گروه اقتصادی خبرنگاران، ویروس کرونا که در چین منتشر شد مردم تا هفته ها خیالشان از امن بودن کشور در ابتلای به این ویروس راحت بود چرا که مسوولین به صورت مکرر اعلام می کردند ویروس کرونا وارد ایران نشده است، تا اینکه خبر ابتلای چندین نفر در شهر قم رسانه ای شد، رسانه ای شدن این خبر موجب هجوم مردم به داروخانه ها برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده شد، اما احتکار اقلام مورد نیاز مردم از دید سواستفاده کنندگان مخفی نماند! وزارت بهداشت و وزارت صمت به عنوان دو متولی پخش و تولید اقلام بهداشتی ضروری شرایط حاد کنونی درهفته های اخیر از برنامه های تولیدی و توزیعی خود بسیار سخن گفته اند، اما عموم مردم خروجی آن را قابل قبول نمی دانند. کیوان گردان؛ مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت که متولی نظارت بر فرایند افزایش تولید اقلام بهداشتی در کشور است در این گفتگو به چند سوال ما جواب داده است.

بعد از همه گیر شدن ویروس کرونا امکان تهیه اقلام بهداشتی تقریبا غیر ممکن شده، در حالی که وزارت صنعت بر افزایش تولید تاکید دارد توزیع آنقدر مطلوب نیست که امکان تهیه آن بخصوص در شهر های مبتلا به ویروس برای همگان به سهولت ممکن باشد دراین باره چه توضیحی دارید؟

توزیع اقلام بهداشتی برعهده وزارت بهداشت است و ما در وزارت صنعت متولی توزیع نیستیم، اما دررابطه با تولید خوشبختانه کمبودی در کشور وجود ندارد چرا که بنا به تاکیدات مکرر مقامات کشور، واحد هایی که تا پیش از این با ظرفیت 20 تا 30 درصدی فعالیت داشتند به طور تمام وقت و با بالاترین ظرفیت در حال تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز درمساله ویروس کرونا هستند. کمبودی که طی روز های اول اعلام خبر انتشار ویروس کرونا در کشور مشاهده شد ناشی از تقاضای زیاد و هجوم مردم برای خرید به داروخانه ها بود که منجر به نایاب شدن ماسک و اقلام بهداشتی ضد عفونی کننده شد. درجلسه روز های گذشته وزارت صنعت با تولید کنندگان ضمن اعلام حمایت همه جانبه از تامین مواد اولیه خواستار افزایش تولید شدیم و وزارت بهداشت نیز با جدیت موضوع توزیع مناسب را درشهر های گرفتار مورد توجه قرار داد.

اما خبر ها متفاوت از ادعای شماست چرا که از اعلام خبر در روز چهارشنبه تا کنون بسیاری از اقلام بهداشتی ضروری مورد نیاز مردم نایاب شده است آیا این مساله را انکار می کنید؟

واحد های تولیدی ما از آن روز بعد از جلساتی که با وزارت صنعت و بهداشت داشتند در حال تولید حداکثری هستند؛ تولید در بخش های مختلفی مانند ماسک، دستکش، لباس اتاق عمل و لباس مورد نیاز کادر درمانی، مواد ضد عفونی کننده بیمارستانی وخانگی و مواد شوینده و ژل های با پایه الکلی که عموم مردم از آن استفاده می کند در دستور تولید بالا قرار گرفته است. تا پیش از بحث همه گیر شدن ویروس کرونا در کشور مشکل تولید نداشتیم حتی برخی از اقلام یاد شده را به کشور های همسایه صادر می کردیم، اما در حال حاضر صادرات متوقف شده و تولید متناسب با نیاز کشور انجام می شود.

با آنکه وزرای صنعت و بهداشت اعلام کردند که ماسک به صورت رایگان به مردم داده می شود، اما با گذشت هشت روز از بیان این موضوع نه تنها ماسک رایگانی به مردم داده نشده است آن هم با وجود اینکه 10 میلیون ماسک کشف شده ای که احتکار شده بود نیز اعلام شد که توزیع شده است در این رابطه چه توضیحی دراین باره دارید؟

وزارت بهداشت به صورت دائمی در حال خرید اقلام بهداشتی از واحد های توزیع کننده است حتی به داروخانه ها اجازه توزیع نداده و توزیع کلا از شبکه وزارت بهداشت دنبال می شود، پس ما در وزارت صنعت متولی این موضوع برای پاسخگویی نیستیم. ماسک های احتکار شده ای که اخبار آن رسانه ای شده نیز به دست ما نمی رسد چرا که بین قوه قضاییه و وزارت بهداشت حل و فصل می شود و توزیع آن بر عهده وزارت بهداشت است. عمده وظیفه وزارت صنعت در بحث تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز برای عدم ابتلا به بیماری کرونا فراهم سازی مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی و تاکید بر افزایش زمان و ظرفیت کاری است بنحوی که واحد های تولیدی سه شیفته کار می کنند.

ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت هم محموله هایی از اقلام بهداشتی وارد کشور کرده اند، اما ما در وزارت صنعت در تلاش هستیم تا با رفع مشکل واحد های تولیدی امکان افزایش ظرفیت کاری آن ها را ارتقاء دهیم، مثلا یکی از واحد های تولیدی در شهرستان خواستار افزایش صد کیلو وات برق بود که یک روزه با همکاری شرکت توزیع برق و مساعدت شهرک های صنعتی این مساله رفع شد تا واحد تولیدی مورد نظر با تمام توان تولید داشته باشد.

آیا آمار تاییدشده ای از تولید روزانه ماسک وسایر اقلام بهداشتی دارید؟

در حال حاضر سیزده تولید کننده بالفوه و بالفعل داریم که با واردات ماشین آلات مورد نیاز در روز های اخیر این عدد به 15 تولید کننده افزایش یافته است. آمار تولید 1.5 میلیون ماسک در روز جدیدترین خبری است که آقای دکتر صفوی از وزارت بهداشت آن را تایید کردند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که از وارد کنندگان ماسک و اقلام بهداشتی حمایت می کند فرایند کار چگونه دنبال می شود؟

دولت ماموریت هایی به ستاد ملی بحران داده و منابعی نیز در اختیار آن ها قرار گرفته است. هیات امنای صرفه جویی ارزی نیز در تلاش است تا زمینه های واردات را برای صادر کنندگان افزایش دهد. وزارت صنعت نیز به عنوان متولی تجارت کشور تعرفه ماسک را از 55 درصد به 5 درصد از همان روز اول مطرح شدن بحث اهمیت واردات اقلام بهداشتی کاهش داد تا وارد کنندگان با اطمینان خاطر از تعرفه پایین اقدام به واردات داشته باشند.

اما تجارهمچنان از فرایند دست وپا گیر ثبت سفارش و انتقال ارز گله دارند آیا در این باره تمیهداتی اندیشیده شده است؟

تا جایی که بنده اطلاع دارم قراری بر خرده گیری و ایراد وارد کردن به واردات نیست؛ لذا فرایند ثبت سفارش نیز باید به راحتی صورت بگیرد و وارد کنندگان با ارز مصوب می توانند اقلام مورد نظر را به کشور وارد کنند، بنده از طریق خبرنگاران اعلام می کنم که فرایند ثبت سفارش مرتبط با وزارت صمت بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید.

برخی از تولیدکنندگان و حتی دانشگاه ها در تماس با ما مطرح کرده اند که امکان تولید دارند، اما بازهم بروکراسی های دست و پاگیر پروسه اعطای مجوز مانع تحقق تولید شده دراین باره چه کاری انجام داده اید؟

به شرطی که فضای تولید مطابق با استاندارد های بهداشتی باشد قول اعطای مجوز و پروانه بهداشتی یک روزه از سوی وزارت بهداشت داده شده است، اگر تولید کننده ای با مجوز بهداشتی به وزارت صنعت مراجعه کند مجوز تولید در کمتر از بیست و چهار ساعت داده می شود، کاهش آلایندگی و اطمینان خاطر از استریلیزه بودن محیط تولید شاید فرایند کار را کمی طولانی کند در غیر این صورت مساله ای در فرایند مجوز دهی در وزارت صمت نداریم.

آیا وزارت صنعت نظارتی بر واحد های تولید کننده از جهت عدم صادرات اقلام بهداشتی به کشور های همسایه دارد؟

برای اقلام مرتبط و مواد اولیه جهت مبارزه با بیماری کرونا ممنوعیت صادرات مصوب شده است.

مردم ازاین موضوع گله مند هستند که ویروس کرونا که خطر همه گیر شدن جهانی آن بار ها وبار ها اعلام شد از دو ماه پیش فضای جهان را تحت تاثیر قرار داد چرا مسوولین ما دیر به فکر تولید اقلام بهداشتی افتادند و چرا ماسک و برخی اقلام بهداشتی با توجه به نیاز داخلی به چین صادر شد؟

وزارت صنعت در اولین لحظات جلسه با وزارت بهداشت افزایش تولید را در دستور کار قرار داد و این مساله را در جلسات اضطراری به سرعت دنبال کرد. در خصوص ارسال ماسک به چین بنده مطلع نیستم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 392

به "گردان: مجوز تولید اقلام بهداشتی یک روزه صادر می شود ، واحدهای تولیدی ماسک و ضدعفونی کننده با تمام ظرفیت و سه شیفت کار می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردان: مجوز تولید اقلام بهداشتی یک روزه صادر می شود ، واحدهای تولیدی ماسک و ضدعفونی کننده با تمام ظرفیت و سه شیفت کار می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید