عرق نعناع ؛ از خواص و روش تهیه تا طرز مصرف آن

به گزارش هنجس بلاگ، نعناع، یک گیاه معطر است که استفاده از آن به صورت برگ تازه، به عنوان ادویه یا به صورت عصاره که به آن عرق نعناع گفته می گردد بسیار رایج است و خواص بسیار زیادی برای بدن فراهم می نماید. این گیاه اندازه سدیم و قند خون را کاهش می دهد و در طول تاریخ، از آن در طب سنتی با اهداف گوناگون استفاده می شده است.

عرق نعناع ؛ از خواص و روش تهیه تا طرز مصرف آن

خانواده گسترده نعناع، دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی هستند و طیف وسیعی از خواص، به ویژه برای افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، ارائه می نماید. در این مقاله ما به آنالیز خواص عرق نعناع و نعناع فلفلی و روش های مصرف آن در رژیم غذایی می پردازیم.

خواص عرق نعناع و نعناع فلفلی

1. یاری به برطرف مسائل گوارشی

نعناع گیاهی آرامبخش است که برای سالیان از آن به عنوان مسکن درد های گوارشی استفاده می شده. آنالیز ها در سال 2019 نشان داد که عرق نعناع غلیظ به درمان طیف وسیعی از بیماری های دستگاه گوارش از جمله سوء هاضمه، سندروم روده تحریک پذیر، درد معده بچه ها و احساس بیماری پس از عمل، یاری می نماید. محققان می گویند که نعناع در عملکرد بدن در مقابل میکروب ها تاثیر مثبت داشته و آرامش عضلات را تنظیم می نماید؛ به این ترتیب به کنترل التهاب می انجامد.

نتایج تحقیقات مختلف روی خواص نعناع و عصاره حاصل از آن متفاوت هستند، بنابراین به تحقیقات بیشتری برای تائید قطعی این خواص احتیاج است.

2. مصرف عرق نعناع و درمان حساسیت ها

عرق بی نظیر نعناع همانند خود گیاه تازه، حاوی یک ماده آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام اسید رزمارینیک است. یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که رزمارینیک علائم آسم را در موش ها کاهش می دهد. اگرچه غلظت عصاره نعناع در این تحقیقات بسیار بالا بوده است، اما نتایج همچنان امید بخش هستند. محققان در حال مطالعه بیشتر تاثیرات مصرف نعناع بر آلرژی هستند.

3. نعناع و تسکین ناراحتی های معده

این عرق ممکن است علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه را تسکین دهد. مطالعات حیوانی نشان می دهند که نعناع دستگاه گوارش را آرام می نماید و بنابراین ممکن است دردهای شکمی را کاهش دهد. نعناع همچنین از انقباض عضلات نرم جلوگیری می نماید، که این می تواند اسپاسم را در روده ها بهبود بخشد.

همچنین در یک مطالعه، کپسول های حاوی روغن نعناع باعث کاهش اندازه و شدت تهوع و استفراغ در بیماران تحت شیمی درمانی، شده اند. درحالیکه هیچ مطالعه ای بر دمنوش نعناع در این رابطه انجام نشده، اما محققان بر این باورند که آن نیز احتمالا اثرات مشابهی دارد.

4. عرق نعناع فلفلی و برطرف سردردهای تنشی و میگرنی

از آنجا که عرق نعناع به عنوان شل نماینده و تسکین دهنده عضلات عمل می نماید، ممکن است انواع خاصی از سردردها را نیز بهبود بخشد. منتول موجود در روغن نعناع (و البته عرق نعناع) باعث افزایش جریان خون و ایجاد احساس خنکی می گردد و در نتیجه احتمالا درد را کاهش می دهد.

در مطالعات بالینی، استفاده موضعی از روغن نعناع برای بعضی بیماران، به اندازه 1000 میلی گرم استامینوفن برای درمان سردرد اثرگذار بوده است. درحالیکه عطر عرق نعناع و چای آن ممکن است به آرامش عضلات و بهبود سردرد یاری کند، هیچ مدرک علمی برای تائید این اثر وجود ندارد، گفته می گردد استفاده موضعی از آن روی گیجگاه به تسکین درد یاری می نماید.

5. خوشبو کردن دهان

همانطور که می دانید، نعناع پایه اصلی انواع خمیردندان، دهانشویه و آدامس است. علاوه بر بوی دلپذیرش، نعنع دارای خواص ضد باکتریایی است که به از بین بردن میکروب های ایجاد نماینده پلاک دندان یاری می نماید و بدین ترتیب ممکن است در بهبود بوی دهان موثر باشد. اگرچه شواهد علمی در رابطه با اثرات مشابه نوشیدن عرق یا دمنوش نعناع بر بوی دهان وجود ندارد، اما ممکن است بتوان اثرات ترکیبات خود نعناع را به این محصولات نیز تعمیم داد.

6. افزایش دهنده انرژی بدن

نوشیدن عرق و دمنوش نعاع ممکن است سطح انرژی شما را بهبود بخشد و خستگی روزمره را کاهش دهد. درحالیکه هیچ مطالعه ای به طور مستقیم بر عرق نعناع انجام نشده، تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات طبیعی موجود در خود نعناع اثرات مفیدی بر انرژی دارد.

در یک مطالعه، 24 جوان سالم با مصرف کپسول های روغن نعناع خستگی کمتری را در طی آزمایشات شناختی تجربه کردند. در مطالعه دیگری، رایحه درمانی با استفاده از روغن نعناع باعث کاهش اندازه خواب آلودگی در افراد شد.

7. نعناع و کاهش درد قاعدگی

همانطور که پیش تر هم ذکر شد، نعناع به عنوان یک شل نماینده عضلات عمل می نماید و بنابراین ممکن است دردهای ناشی از انقباضات قاعدگی را تسکین دهد. درحالیکه عرق نعناع و دمنوش نعناع، تا به حال مستقیما مورد مطالعه قرار نگرفته اند، نشان داده شده که ترکیبات موجود در نعناع باعث بهبود علائم می گردند.

8. بهبود علائم سرماخوردگی

نعناع حاوی منتول است. منتول یک ماده ضدعفونی نماینده معطر است که به عنوان خلط آور عمل می نماید. استفاده از پماد منتول یا بخور آن یک روش ایمن برای یاری به درمان علائم سرماخوردگی در بچه ها است. دفتر مکمل های غذایی (ODS) توصیه می نماید که پیش از مصرف موضعی روغن نعناع به این منظور، حتما از عدم وجود آلرژی اطمینان حاصل نمایند. در طب سنتی، گفته می گردد که دمنوش نعناع نیز می تواند به بهبود علائم سرماخوردگی یاری کند.

9. یاری به بهبود کیفیت خواب

نوشیدن این عرق یا بهتر از آن دمنوش نعناع پیش از خواب، یک گزینه عالی است. این نوشیدنی ها فاقد کافئین هستند و علاوه بر آن، چون نعناع دارای خاصیت شل نمایندگی عضلات است، ممکن است به شما در استراحت قبل از خواب یاری کند. با این وجود، شواهد علمی زیادی برای پشتیبانی از این موضوع وجود ندارد و به آنالیز های بیشتری برای تائید قطعی احتیاج است.

اگر از مسائل اعصاب و روان رنج می برید و دچار خلق و خوی ضعیفی هستید، ترکیب مساوی از عرق نعناع، بادرنجبویه، نسترن، گل گاو زبان یا بهارنارنج را 2 ساعت پیش از خواب نوش جان کنید. شما می توانید اندازهی عسل نیز برای طعم دهی به آن اضافه کنید.

10. یاری به کاهش وزن

عرق و دمنوش نعناع، دو نوشیدنی طبیعی و بدون کالری با طعم و رایحه دلپذیر هستند و این باعث می گردد در فرایند کاهش وزن یک انتخاب هوشمندانه برای گنجاندن در رژیم غذایی است. اگرچه عرق نعناع و دمنوش نعناع به طور مستقیم مطالعه نشده اند، اما تحقیقات حاکی از آنند که خود نعناع و روغن آن موجب کاهش اشتها می گردد.

11. برطرف گرفتگی سینوس ها

دمنوش یا عرق مفید نعناع، با برخورداری از خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی، می تواند با انسداد سینوس ها به علت عفونت، سرماخوردگی و آلرژی مبارزه کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که منتول، یکی از ترکیبات فعال نعناع، دریافت جریان هوا به وسیله حفره های بینی را بهبود می بخشد. اگرچه اثرات دمنوش یا عرق نعناع بر احتقان بینی، به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما شواهد نشان می دهد که ممکن است مفید باشد.

طرز تهیه عرق نعناع

عرق پرفایده نعناع حاصل از تقطیر برگ تازه گیاه نعناع است. برای گرفتن عصاره نعناع، برگ های گیاه جوشانده شده و بخار آن را سرد می نمایند. طی این فرآیند عصاره نعناع به آب آن انتقال می یابد و پس از تقطیر عرق خالص حاصل می گردد. اگر در خانه عرق نعناع را تهیه می کنید، بهتر است آن را در ظروف شیشه ای یا فلزی نگهداری کنید.

نحوه مصرف عرق نعناع

کارشناسان طب سنتی توصیه می نمایند، برای برخورداری از خواص این عرق، روزانه نیم تا یک فنجان عرق نعناع (بسته به غلظت) مصرف کنید. این اندازه برای بچه ها باید به دو قاشق غذاخوری کاهش یابد. بهتر است عرق نعناع را همراه با آب و بعد از غذا صرف کنید.

سخن پایانی

عرق نعناع و سایر محصولات حاصل از نعناع، دارای خواص زیادی برای سلامتی هستند. درحالیکه تحقیقات در خصوص فرآورده های نعناع محدود هستند، اما مطالعات متعددی خواص نعناع و عصاره آن را تائید می نمایند. یکی از مهم ترین خواص عرق نعناع تقویت معده و یاری به هضم غذا است. همچنین اینکه نعناع، دارای خواص ضد باکتریایی است و ممکن است در کاهش علائم آلرژی، سردرد و گرفتگی بینی موثر باشد. عرق نعناع و دمنوش نعناع، نوشیدنی های خوشمزه و طبیعی هستند که می توانید با خیال راحت به صورت روزانه مصرف کنید.

توصیه می کنیم مطلب آیا واقعا عرق نعنا برای نوزاد مفید است؟ را نیز در این رابطه مطالعه فرمایید. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا عرق نعناع در در رژیم غذایی شما وجود دارد؟

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3575

به "عرق نعناع ؛ از خواص و روش تهیه تا طرز مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرق نعناع ؛ از خواص و روش تهیه تا طرز مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید